Vorige week zaterdagochtend. Op een druilerige dag in september begeven
we ons naar Kaatsheuvel om een tryout van de musical Klaas Vaak bij te
wonen. Met lage verwachtingen - het is immers een kindermusical en de
kaartjes kostten slechts 12 tot 15 euro - en een goed humeur na een
rondje Bosrijk dat zich uitstekend staande weet te houden in het sombere
herfstweer lopen we de zaal in. Vooraf vertelt Jeroen Zwartjes nog dat het
om een tryout gaat en dat als het nodig mocht zijn, de show even stilgezet
wordt voor aanwijzingen van de regisseur.
De show begint. Van het begin tot het einde heb ik met volle aandacht
gekeken, het was zowaar een goede show! Het verhaal is goed, de
musical is niet onnodig kinderlijk, het acteer-, zang- en danswerk van
hoog niveau, de ruimte wordt goed gebruikt en de attributen zijn tof in
zowel ontwerp als gebruik. Mijn eerste commentaar op de show is dan
ook vooral de lengte. Anderhalf uur voor een show bedoeld voor kinderen
is wellicht wat aan de lange kant. Aan de andere kant leken de kinderen
om mij heen het in ieder geval erg goed vol te houden en zaten ze een
show lang op het puntje van hun stoel (of tijdelijk onder de stoel bij
opkomst van de kat).
Over het verhaal zal ik niet te veel vertellen om zo het plot niet te
verklappen. Er zit in ieder geval humor in, drama (ik heb wel een traantje
moeten laten), enge stukken, vrolijke stukken, spanning, een duidelijke
opbouw, een interessant plot, van alles en nog wat. Alle karakters hebben
een duidelijke motivatie waarom ze bepaalde dingen doen en iedereen staat
vol op het toneel. Het minst onder de indruk was ik nog van het karakter
Klaas Vaak zelf, die het minste diepgang leek te hebben.
Zoals gezegd was het acteerwerk van hoog niveau. De heks maakte het meeste
indruk op het publiek (al vermoed ik ook dat een groot deel van het publiek
uit haar kennissen/familie/fans bestond gezien het gejoel bij haar opkomst)
en had een stem waar je u tegen zegt! Ik was zelf ook erg onder de indruk
van de kindacteurs. In Nederland verwacht ik over het algemeen toch niet
erg veel van de kwaliteit van de kindacteurs, op enkele uitzonderingen na.
Maar in deze musical deden ze niet onder voor de rest van de cast. Hans en
Grietje, Roodkapje en de prinses van de Kikkerkoning waren ijzersterk in
zowel zang als acteerwerk en wat mij betreft was het tofste, zij het meest
absurde stuk uit de musical de nachtmerrie van de prinses van de
Kikkerkoning. Alhoewel, zoals gezegd, de heks, wow!
Het idee van poppenspelende acteurs voor bepaalde karakters is helemaal
ingeburgerd in de wereld van De Efteling geloof ik. In deze musical waren
het de uil van Klaas Vaak en de kat van de slechterik en beiden zetten ze
een knap staaltje poppenspelend acteerwerk neer. Degene die de uil speelt
is een erg sterk acteur op zichzelf, maar het gebruik van de uilpop tijdens
dat acteren is volledig langs me heen gegaan. Daarentegen werd van een
(andere) uilpop wel weer goed gebruik gemaakt in de overgangen tussen de
scènes, het vliegen van de uil, etc. De katacteur was wel echt een volledig
geïntegreerd geheel dat erg overtuigend (en eng!) overkwam. Beetje een
Azrael (die van de Smurfen), maar dan enger.
Het decor van de show is praktisch en minimalistisch ingericht en zorgde
voor snelle en makkelijke scènewisselingen.
Zoals altijd in het Eftelingtheater maakten de acteurs niet alleen gebruik
van het hoofdpodium, maar ook van het zijpodium en de loopgangen in de
zaal. Wat dat betreft zaten wij uitstekend, naast dat zijpodium, maar ik
ben benieuwd of andere mensen in de zaal hetgeen dat daar gebeurde ook goed
konden zien.
Al met al was ik erg positief verrast door de musical en zou ik eenieder
aan willen raden zeker te gaan kijken!