Gisteren heropende, na exact twaalf weken haarscheurtjes vullen en
polyester gebladerte ophangen, het mooiste dat de Efteling - in elk geval
tot aan 1993 - ooit was overkomen. Droomvlucht kreeg de meest grondige
opknapbeurt sinds het twintigjarige bestaan van de attractie. Helemaal
klaar is de update nog niet. Hoewel de Efteling gisteren in een persbericht
aangaf dat het onderhoud dusdanig voorspoedig was verlopen dat
Droomvlucht drie weken eerder dan gepland open kon ligt de waarheid een
tikje verderop: bezoekers klaagden sinds de sluiting van Droomvlucht begin
september steen en been over het ontbreken van wat nog steeds de
allerpopulairste attractie van de Efteling is. De werkzaamheden zijn bij lange
na nog niet klaar, maar de attractie was inmiddels 'af genoeg' om die boze
bezoekers tevreden te stellen en daarom opende de attractie alvast.
Kleine puntjes op de 'i' daargelaten, de upgrades die Droomvlucht heeft
gekregen waren overduidelijk en ik heb gisteren alvast zo'n twaalf ritjes
in de attractie gemaakt. Dat waren er genoeg om iets te vinden van de
verschillende wijzigingen in wachtrij en scène's. Op volgorde van
ritverloop dan maar!
-> De wachtrij
Al sinds 1996 ontzegt de Efteling haar bezoekers de toegang tot de door Ton
van de Ven ontworpen wachtruimte die zich na de eerste gang vanaf de
attractie-entree bevindt. De zaal - voorzien van de bijzondere verlichting
in de vorm van grote bloemkelken, de sierlijke spiegels en ornamentranden -
wordt vanaf dat moment alleen nog gebruikt voor de lucratieve evenementen
die de Efteling aan bedrijven slijt, terwijl de wachtende meute sindsdien
tussen een krappe meandering door wordt geduwd in wat zelfs door Olaf
Vugts ooit als 'veestal' werd bestempeld.
Dat er *iets* moest gebeuren aan de huidige wachtrij was evident, maar het
is nogal duidelijk dat het aan budget en aan ruimte heeft ontbroken om er
écht iets moois van te maken. De Efteling heeft zich er veilig en
gemakkelijk vanaf gemaakt door in het overdekte deel van de wachthal het
bladerdek van de eerste hal door te trekken, inclusief de bijbehorende
lichtbollen. Op zich, gezien de beperkende omstandigheden, een goede keuze.
Het zorgt voor enige eenheid tijdens het wachten en er is in elk geval
niet, zoals bij Vogel Rok, gekozen voor allerlei vreemd afstekende
overthematisering.
Hoewel? De opnieuw aangeklede deuren die zich rondom de wachthal bevinden
zijn voorzien van organische bloemmotieven in het gesteente eromheen (zoals
ook te vinden aan de buitenzijde van Dromerijen). Deze zijn op zich nog wel
aardig, maar óp de deuren zit een idioot en niet al te overtuigend uitziend
'ijzer'beslag, met trolachtige koppen die in niets lijken op de
figuren in de attractie. Een flinke stijlbreuk, die volkomen onnodig was.
Door de plafonddecoratie door te trekken van de gang naar de hal en door de
muren te voorzien van een plantaardig ogende omlijsting was al voldoende
voorzien in extra sfeer in de veestal. De kinderachtige fantasiekoppen doen
daar afbreuk aan en hebben geen bliksem met het gevoel van de attractie te
maken. Jammer!
Hierover kan ik kort zijn: er is niets veranderd. Je komt nog steeds door
een gek deurtje binnen op wat voelt als een zijflank van het binnenterras
van de Gulden Gaarde, en je stapt nog steeds gewoon via een onafgewerkte
lopende band in je gondel. Er is helaas niets gedaan aan de talloze grote
vochtplekken in het crèmekleurige plafonddoek.
-> Kastelenrijk
Allereerst valt hier de nieuwe verlichting nogal op. Waar het licht achter
de wiegende paleizen je eerst altijd deed denken aan de avondschemering
kleurt de hemel nu felblauw en rood. Wat hier de gedachte achter is weet ik
niet, maar de kalme, zachte uitstraling van de scène heeft er nogal wat
onder te lijden.
Een goede neus vol (er is duidelijk geïnvesteerd in het geureffect) en
nieuwe jurkjes en pakjes voor alle elfjes en bosgeestjes. Complimenten
hiervoor: de kleertjes zien er fraai uit en bij de elfjes is veel variatie
in de verscheidene jurkjes te ontdekken. De figuren zien er fris uit, fijn!
Erg jammer is dat er niets gedaan is aan het beter wegwerken van de
noodplateaus in deze scène's
-> Sterrentunnel
De grootste verrassing van de hele opknapbeurt! Enkele jaren geleden werden
in Droomvlucht noodgedwongen enkele aanpassingen doorgevoerd die met
veiligheid van doen hadden, en in die periode kreeg ook de Sterrentunnel
heel wat te verduren. De zachtjes wapperende gordijnen met
glasvezelsterren verdwenen en maakten plaats voor strakke muren, en om
de één of andere reden zat de vloer ineens vol met fluoriscerende
verfkloddertjes.
Van dat alles is nu geen sprake meer, de Sterrentunnel is stikdonker en
overal om je heel lichten sterren op, met een heel aardige dieptewerking en
zowel naast je als onder en boven je! De Sterrentunnel heeft er werkelijk
nog nooit zo fraai uitgezien als nu, ook niet in de beginjaren van de
Droomvlucht. Jarenlang een hoogst beschamende scène in de attractie, nu
een volwaardige overgang van het groene bos naar een zwerk vol planeten.
-> Hemelburchten
Weinig heel opvallende wijzigingen, al is het nieuwe doek dat tegen de
achterwand zit de investering van dertigduizend euro wel waard geweest. De
firma Showtex begint (na de prachtige nieuwe plafonddoeken in Fata Morgana)
allengs mijn favoriete toeleverancier van de Efteling te worden! :-) De
nieuwe gitzwarte backdrop van de Hemelburchten bevat veel meer lichtjes,
hier en daar in dichte clusters - als sterrenstelsels. Mooi!
-> Zompenwoud
De meest in het oog springende nieuwigheid in Droomvlucht is uiteraard de
extra trol. Zodra je het Zompenwoud in draait zie je 'm aan een liaan stokstijf
een wijdse zwaaibeweging maken van de ene naar de andere kant van de ruimte,
onderwijl in een hoog stemmetje 'Whoooooo' en 'Whiiihaaaaaa' blèrend. We
mogen wellicht van geluk spreken dat een bestaande trol is gekopiëerd
(een trol die die, als je het exemplaar in Dromerijen meetelt, nu al vier keer
in de attractie te vinden is), want als Karel Willemen - die de trol
insprak - een poging had gedaan een nieuw figuur te ontwerpen hadden we
ongetwijfeld nog veel meer te mopperen gehad. Standaard Zompenwoudtrol dus,
met een niet bepaald standaard manier van uiten.
Tot dusver maakten Droomvluchtfiguren geen enkel geluid. Je was in
Droomvlucht altijd een toeschouwer van een zwijgende wereld die gevangen
leek in een bepaald verstild moment, versterkt door de zeer sferische
attractiemuziek. Door een trol nu ineens een stem te geven wordt afgeweken
van wat mijns inziens altijd een heel sterk concept binnen Droomvlucht was,
een bepaalde afstandelijkheid ten opzichte van de wezens die je in de
dromerige scène's voorbij ziet komen. Het blijkt een voornemen binnen het
ontwerpteam te zijn om, na deze schreeuwtrol, in de toekomst ook andere
bos- en woudbewoners van een stem te voorzien. Gaan elfjes op de tak straks
van 'Lalaalalaaaaa'? De deur naar dergelijke zaken is nu wijdopen gezet.
Nog afgezien van de onwennige interactie zit de trol me ook om een andere
reden nogal dwars. Het heen-en-weer zwiepen van het mannetje zorgt ineens
voor een hoop dynamiek in wat voorheen zo'n rustige scène was. Je blik
wordt ontzettend in de richting van de trol getrokken, waarmee de
anticipatie van het steeds dichterbij de trollen in de moerasbodem van het
Zompenwoud komen volledig wegvalt. Tegen de tijd dat je bent bijgekomen van
een brullende Tarzantrol boven je bevind je je ineens al tussen de trollen
op de grond. Dat is voor de 'flow' van de scène erg, erg jammer.
Positief is mijns inziens dat het lelijke rooster bovenin het Zompenwoud is
verdwenen. Het bladerdek ziet er nu veel fraaier uit, de regenbui lijkt nog
malser dan -ie was en de nieuwe belichting vind ik heel mooi en sfeervol.
-> Pruikjes
Enkele trollen hebben idiote pruiken gekregen, lichtgrijs van kleur en
rechtovereind getoupeerd. De schriktrol ziet ermee uit alsof -ie vooral
heel erg van zichzelf geschrokken is! Geen gezicht. Eén van de trollen in
het laatste stukje van de attractie (die ene die drie elfjes op zijn
schouders laat balanceren) is helemaal kaal, en in combinatie met het
bruine gewaadje dat hij draagt ziet de trol eruit als een piepklein
monnikje. De ervaring leert dat pruiken en gezichtsbeharing bij
Eftelingfiguren gelukkig nogal veranderlijk van aard zijn, dus ik maak me
niet al druk over weer zo'n gek probeersel - de kapsels in het Zompenwoud
zullen bij een volgend klein opfrisbeurtje wel weer een beetje
genormaliseerd worden. Hoop ik. :-)
Grote missers en grote meevallers dus, een eenduidige mening over deze
grote revisie zit er niet in. Ik ben in elk geval blij dat de attractie er
op de keper beschouwd uitziet als om door een ringetje te halen en wie
weet, wie weet, wil de Efteling die slingertrol nog eens een keertje
heroverwegen. Dromen kan altijd. :-)