Efteling pakt parkeerstroom en voetgangerstunnel aan
Eftelisten,
Tussen de lovende woorden over het Witte Paard en het billenknijpen in de
waarschijnlijk ijdele hoop dat de Piraña niet nóg verder verneukt wordt is het
nu tijd voor een stukje verdieping. We gaan het namelijk hebben over de
voetgangerstunnel op het parkeerterrein en de aanrijroute naar het
Knollenveld.
De Efteling heeft concrete plannen om deze notoir steile en lelijke tunnel
letterlijk op de schop te nemen, alsook de inrijroutes voor drukke dagen aan
te passen. Hier zijn de plannen over een satellietfoto gelegd van de situatie
we die kenden voor de ombouw van de bushalte (rotonde middenboven): http://documenten.eftelist.nl/data/tunnel/tunnel12.jpg
Op een detail van de inrijroute: http://documenten.eftelist.nl/data/tunnel/tunnel13.jpg
is te zien dat in tegenstelling tot de huidige tweebaansweg op het
parkeerterrein er in de nieuwe situatie een vierbaansweg is ingetekend, die
dient voor de vulling van het normale parkeerterrein gelegen voor de entree,
en het overstroomparkeerveld K (voorheen Knollenveld) aan de andere kant van
de Kinkenpolder. De splitsing of een auto op K of op Normaal gezet wordt, is
dus een stuk naar voren gehaald en bevindt zich al kort na het moment dat je
het parkeerterrein oprijdt. De twee onderste rijbanen op de foto dienen enkel
om het normale parkeerveld te vullen (één richting), terwijl de twee bovenste
rijbanen vermoedelijk enkel met parkeerveld K verbonden zijn. In tegenstelling
tot de rijbanen voor Normaal, zullen de wegen van parkeerveld K zowel gebruikt
worden om K te vullen, als K weer te legen in de avond.
De provincie brengt voor de deur van het Efteling Hotel een ongelijkvloerse
kruising aan in de Midden Brabantweg om de doorstroming te verbeteren.
Wellicht mede met het oog daarop neemt de Efteling dus zelf ook
maatregelen op eigen terrein om het fileprobleem op drukke dagen te
verminderen. Door de aanleg van vier verwerkingsroutes in plaats van twee,
zou men ervoor kunnen kiezen om op drukke dagen parkeerveld K en
parkeerveld Normaal tegelijkertijd te vullen. Hierdoor wordt de capaciteit
verdubbeld, en kan men op de Europalaan tweemaal zo "hard" doorrijden.
Helaas is binnen deze situatie nog geen oplossing gevonden om mensen sneller
af te voeren op drukke dagen. Ondanks verbreding in de aanrijroute, zal de
route om de parkeerplaats te verlaten grotendeels ongewijzigd blijven: nog
steeds zijn er slechts zeven slagbomen, en maar twee rijbanen op de
Europalaan.
Gezien de verbreding van de aanrijroute is een langere voetgangerstunnel
noodzakelijk. Deze wordt dan ook met 5 meter verlengd en daarom gaat de hele
helling op de schop. Hier pakt de Efteling gelijk een ander probleem aan: de
huidige tunnel is te steil voor mensen die moe of slecht ter been zijn. Hij
wordt daarom aan beide zijden verlengd en krijgt een hellingshoek van 5%. Aan
de kant van de bushalte is minder ruimte, daarom wordt daar voor twee routes
gekozen: een trap vanaf de bushalte de tunnel in, en een langere, u-vormige
hellingbaan voor kinderwagens en rolstoelen. De nieuwe situatie wordt dan als
volgt, met in geel de huidige tunnel, groen het verlengde stuk en in rood de
aanlooproute: http://documenten.eftelist.nl/data/tunnel/tunnel16.jpg
Interessante vraag is natuurlijk of de Efteling ook iets zal doen aan de saaie
ongedecoreerde tunnelwanden zelf. Op de tekening staan slechts
"tunnelelementen" genoemd: http://documenten.eftelist.nl/data/tunnel/tunnel15.jpg
Dezelfde betonnen prefab-onderdelen dus waar de tunnel nu uit bestaat. Maar
wie weet, wellicht dat het park de gelegenheid aangrijpt ze aan te smeren met
stuc of ze anderszins te verfraaien. Laten we het hopen.