Enerzijds volgde afgelopen zaterdag een vaste traditie in de eerste
zaterdagen in het hoogseizoen waarop de Efteling tot middernacht geopend
is: wassende stortbuien jagen het toch al niet in al te grote getale
aanwezige publiek voortijds naar huis, waardoor het 's avonds donker
wordt in een goeddeels lege Efteling. Anderzijds was afgelopen weekend
een andere factor nogal van invloed op de bezoekersstromen in het park:
het Nederlands elftal (en dat van onze zuiderburen) speelde een
kwartfinale en wie zijn of haar Eftelingplannen hierdoor niet in de
weg liet zitten werd bediend met voetbal op twee grote schermen op de
Brink en eentje in de zaal van het Efteling Theater.
Er waren zaterdag weinig mensen in het park, maar genoeg om de drukte het
bekende en uitermate plezierige predicaat 'gezellige bedrijvigheid' te
kunnen geven. De vrijwel geheel in het oranje getooide bezoekersschare
kon daardoor ongekend prettig genieten van alles dat het Negen Pleinen
Festijn te bieden had: korte wachtrijen voor de attracties, geen drukte
bij de horecapunten, genoeg zitplaats op de terrasjes en persoonlijke
aandacht van al het entertainment. Aangezien 'we' iets na middernacht ook
nog eens voldoende penalty's in het doel wisten te prikken, danwel tegen
konden houden, zal de eerste editie van deze vernieuwde Zomeravonden voor
de aanwezige bezoekers welhaast een perfect dagje Efteling geweest zijn.
Het Negen Pleinen Festijn biedt niet alleen een setje pleinen meer dan
het Zeven Pleinen Festijn van de afgelopen twee jaar, ook zijn een aantal
sterke inhoudelijke verbeteringen ingevoerd die je doen hopen dat het
entertainment bij de Efteling na jarenlang misère en kaalslag eindelijk
weer een beetje aandacht krijgt. Omdat ik vermoed dat niemand zit te
wachten op een 'en-toen, en-toen'-verslag van een lange Eftelingdag,
beperk ik me tot wat me zoal opviel.
Ditzelfde lied wordt gezongen bij de officiële opening van het Festijn op de
Brink en later op de avond wordt het lied ook nog eens in allerlei
verschillende arrangementen ten gehore gebracht op de diverse
pleinen. Op het Ton van de Venplein laat Titania als een ware Eftelingse
Eva Perón het nummer tjokvol uithalen klinken vanaf het bordes bij Villa
Volta, Jelle doet hetzelfde op z'n CarnavalFestivaldeunigst op het
Reizenrijkplein en Jürgen Freilich zet een schlagerversie van '9PF'
in op het plein van de Steenbok. http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/startlied.jpg http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/titania.jpg
Wanneer het entertainment op een specifiek plein ten einde is tuigt de
bijbehorende act weer af naar het Dwarrelplein voor de uitzwaai en wordt
het vaandel terug in de standaard gezet, als het ware wordt middels het
vaandel door de entertainers publiekelijk in- en uitgeklokt.
- Sleuteliers en straattheater in Ruigrijk:
Gedurende lange tijd werden de bijzonder sfeervolle Sleuteliers door de
Efteling alleen ingezet bij evenementen. Tijdens het Zeven Pleinen Festijn
was het vreemde volkje ineens voor het gewone publiek te zien, toen de
leerlingen van een internationale circusopleiding de kostuums aantrokken
voor een acrobatische act op het Steenbokplein. Dit jaar verhuisden de
jonge Sleuteliers naar Ruigrijk, waarbij prinses Anura gelukkig niet langer
op een nogal geforceerde wijze deel uitmaakt van de voorstelling, waardoor
het dit keer echt alleen nog draait om kunstige gymnastiektrucs en zeer
veel enthousiaste interactie met de kleinste toeschouwers. Bij aanvang van
de act wordt door de Sleuteliers 'Alles Kan, Alles Mag in de Efteling'
gezongen, die fijne deun van Nol Havens die zo verrukkelijk doet denken aan
Eftelingliedjes uit elpee-tijd. Ook zit het überzoetsappige 'Le Printemps'
van Michel Fugain nog steeds in de voorstelling, maar de chanson is nu
voorzien van een eigen songtekst de betrekking heeft op de Sleuteliers
zelf. Een prima zet, want het Franstalige liedje was vorig jaar toch wat
algemeen en afstandelijk. Er wordt overigens live gezongen, wat
natuurlijk altijd te prijzen is.
De Sleuteliers worden in Ruigrijk afgewisseld met per week verschillende
straatartiesten. Nadat de afgelopen twee jaar zeer beroerde externe goochel-
en acrobatische acts te zien waren is nu duidelijk gekozen voor een veel
hogere kwaliteit, met kleine voorstellingen die hier en daar internationale
prijzen hebben gewonnen. Afgelopen zaterdag tufte Popol rond met
'Escargot', een reusachtige slak die soepel tussen de bezoekers
doorglibberde. Leuk! De komende weken komt er meer nog meer goeds voorbij
in de sfeer van varieté, burlesque en artistiek straattheater. Komt dat
zien! http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/slak.jpg
- Weer plassen Achter de Meermin:
Wie Oog voor Detail bijhoudt had het al in de gaten: er kan weer verpozen
worden Achter de Meermin! De ietwat belegen toiletgroep in de kaarsrechte
bosbungalow sloot in 2009, maar was afgelopen zaterdag ineens weer
toegankelijk voor publiek. Het interieur heeft een kleine schilderbeurt
gekregen en mogelijk wordt het gebouwtje nog verder opgeknapt. Het is de
bedoeling dat de weecees alleen gebruikt worden op drukkere momenten, maar
dat is natuurlijk prima. Ruigrijk kan de extra toiletvoorziening erg goed
gebruiken, en het valt te hopen dat er in deze hoek van het park nog wel
wat meer toiletten komen als volgend jaar de divecoaster opent. http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/meermin1.jpg http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/meermin2.jpg
- Dansvloer op het Pirañaplein:
Er is weinig veranderd op het Pirañaplein, maar de aanpassing díe gedaan
is, is meteen een heel goede! Het entertainment op het plein richt zich,
net als de afgelopen twee jaar, op zomerzwoele dans, met dansoptredens en
dansles aan het publiek. In voorgaande jaren was het echter steevast een
zooitje, met entertainment dat tegen het publiek opbotste en bezoekers die
dwars door de optreden heenliepen. Dit is nu eenvoudig, doch doeltreffend
opgelost middels een dansvloer die voor het podium ligt, waarmee de
optredens en danslesjes er meteen een stuk strakker en georganiseerder
uitzien. Heel goed! http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/dansvloer.jpg
- Swingend Sentiment (Witte Paard):
Bij de al jaren zeer succesvolle act Swingend Sentiment op het Witte
Paardplein wordt dit jaar voor het eerst live gemusiceerd door de Efteling
Muzikanten vanuit de kiosk. Wat een fantastische verbetering is dit! De
muzikanten spelen op ludieke wijze in op het publiek en de danseressen op
het plein en er is nu veel meer ruimte voor vrolijke improvisatie. Naast
dat live muziek uiteraard een genot is ten opzichte van de vanaf band
gespeelde tracks is het ook fijn dat de eerdere ongeïnspireerde overkill
aan nummers uit Moulin Rouge nu heeft plaatsgemaakt voor een gevarieerde
muziekkeuze, waaronder bijvoorbeeld een cancan-versie van Monsieur
Cannibale. Chapeau hiervoor, Efteling! Wel zou het fijn zijn als de
Efteling Muzikanten een stukje naar voren zouden kunnen
schuiven in de kiosk, want ze zijn nu nauwelijks te zien. Verder niets dan
lof! http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/muzikanten.jpg http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/muzikanten2.jpg
- Steenbokplein, met Jurgen Freilich:
Niet alleen is Achter de Meermin na een paar jaar weer terug in het aanbod,
hetzelfde geldt voor Jürgen Freilich. Het typetje van René Peters bestierde
jarenlang de flink populaire Salzburgershow op het Steenbokplein maar zoals
zoveel entertainment de afgelopen jaren, zeg maar sinds de komst van het
geldverslindende Raveleijn, moest ook Jürgen het veld ruimen. De lollige
alpinist keert terug op een podiumpje dat tegenwoordig voorzien is van een
fraai bord van Bobsleevereniging De Steenbok en in het midden van het plein
is een platformpje geschilderd in Piecksblauw, met kleine bloemornamentjes
erop. http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/bslvereniging.jpg http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/jurgen.jpg
Hoewel een beetje meer creativiteit in aankleding en opschildering
misschien mettertijd wel weer gewenst is kan ik nu alleen maar blij zijn
met het feit dat vrijwel alles dat momenteel nieuw ontworpen wordt in elk
geval geen knalharde stijlbreuk meer is met het oorspronkelijke
Eftelingpalet.
- Droomvluchtentertainment:
De act die op het Ton van de Venplein wordt aangeduid als 'Ontmoet &
Begroet je favoriete Elfjes, Faunen en Trollen uit Droomvlucht' is een
nogal saaie dans door figuren met een ratjetoe aan kostuums, deels nieuw,
deels van de Droomvluchtmusical en deels afkomstig uit de garderobe van de
Droomvluchtfeesten van de evenementenafdeling. De muziek bestaat uit
instrumentale deuntjes uit de musical, en het doet allemaal wat goedkoop en
niksig aan. Dat kan beter. http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/droomvlucht.jpg
Leuker is de 'tussenact' in de vorm van de Speeldoosjes die we eerder in
Marerijk zagen tijdens de Winter Efteling tussen 2004 en 2009. Deze nieuwe
incarnatie van de knusse act heeft een Droomvluchtsausje: de marionetten
zijn elfen (wel de oudste elfjes die ik ooit heb gezien, maar enfin), en
wat ontzettend leuk is: uit de kistjes klinkt de attractiemuziek van
Droomvlucht in een speeldoosjes-uitvoering! Hartverwarmend tof! :) http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/speeldoosjes.jpg http://www.youtube.com/watch?v=ZGgOcfC7A8k
Twee verbeterpuntjes wil ik wel graag aandragen: de kistjes mogen qua kleur
en uitvoering wel wat beter passen bij de nieuwe elfenpopjes die erop
staan, en het is van belang dat de speeldoosjes een flink stuk verder bij
elkaar vandaan worden gezet. Elk speeldoosje heeft een los muziekspoor, en
als de doosjes zo dicht bij elkaar staan als nu, klinkt voortdurend een
onsamenhangend kakafonisch gepingel. Enkele tientallen meters ertussen
houden en dat probleem is opgelost.
- Sprookjesbal op het Herautenplein:
Naast het Ton van de Venplein werd dit jaar het Herautenplein toegevoegd
aan het pleinenassortiment. Aaan de achterzijde van het huisje van Vrouw
Holle kwam een aanbouw, geheel met rieten dak, Piecksblauwe houten pilaren
en potdorie nog een eekhoorntje ook! Alsof de Efteling dacht: 'als we dan
toch een podium moeten gaan bouwen op het inner sanctum van het
Sprookjesbos, dan moeten we pleasen waar we pleasen kunnen'. Heel goed,
zulks waarderen we wel! :)
De act op deze plek was nogal bizar: een kamerorkestje (2 x strijk, 1 x
percussie) dat live over van band gedraaide muziek heenspeelt: klassieke,
deels Eftelingse stukken als de Danse Macabre en het Allegro Brillante,
maar ook de Radetzkymars van Strauss, naadloos overgaand in Afrikaan Beat.
Dit alles voorzien van een woest bewegende dirigent met doorleefde kop én
de twee stiefzussen van Assepoester, die er om de één of andere reden zwaar
de pest in hadden en dus met norse gezichten en gebalde vuistjes overal
doorheen zaten te foeteren. Misschien is het omdat ik halverwege de act pas
kwam aanwaaien, maar de insteek van de voorstelling kwam op mij volstrekt
onduidelijk en nogal rommelig over, dus daar kan wellicht nog wat aan
gewerkt worden. Niettemin was het natuurlijk verschrikkelijk leuk om ineens
de bekende klassieke werken uit de Eftelingse muziekcatalogus te horen op
het Herautenplein en de hoogst excentrieke dirigent deed tijdens de Danse
Macabre onweerstaanbaar denken aan de dirigent die Ton van de Ven
oorspronkelijk voor het Spookslot had ontworpen. Al met al nogal wazig
entertainment, maar niettemin hartstikke leuk en met een wat nauwkeurige
regie en een iets duidelijk concept zie ik dit entertainment in de toekomst
absoluut een vastere plek in de Efteling krijgen. http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/orkestje.jpg http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/stiefzussen.jpg
Terwijl de violen en trommels klonken, interacteerden de
Sprookjesbosbewoners met het publiek, en het was natuurlijk rustig genoeg
om samen met de bezoekers te dansen, mee te 'lalalala'-en, en om het
schoentje van Assepoester uit te proberen op de rechtervoetjes van alle
aanwezige kleine meisjes op het plein: http://documenten.eftelist.nl/data/20140705/schoentje.jpg
- Kwartfinale:
Dat er 'voetballuh' zou zijn die dag, daaraan viel op geen enkele manier te
twijfelen. De eerste wedstrijd van de dag (België-Argentinië) was te
bekijken in het Efteling Theater, waar alle banken weggehaald waren om
plaats te maken voor staantafels en bankjes. Het achterste deel van de zaal
was afgezet met zwarte doeken en naast drankjes waren er in de hoek van de
zaal bitterballen en kaasblokjes te krijgen (betaling geschiedde met
muntjes die je kon kopen in de gang). Het was hier dat me opviel dat de
Efteling tegenwoordig Jupiler verkoopt in plaats van Dommelsch en ik denk
dat het bierdrinkende deel van de bezoekers dat zeer op prijs stelt. :)
's Avonds was de wedstrijd van Nederland tegen Costa Rica ook op de Brink
te bekijken op twee schermen en toen zo rond rusttijd de regen met bakken
uit de hemel kwam verkaste een groot deel van de toeschouwers weer naar het
Efteling Theater, voor het tamelijk bloedstollende einde van de wedstrijd,
die gelukkig goed afliep en veel later afgelopen was dan hoe laat de
Efteling normaal gesproken de deuren sluit.
Tot besluit: hoewel ik niet eens alle elementen van het Negen Pleinen
Festijn heb besproken mag duidelijk zijn dat het evenement op veel punten
een verbetering is ten opzichte van de vorige twee edities. Het
entertainment is Eftelingser, origineler en van hogere kwaliteit en er
wordt veel meer live gezongen en gemusiceerd. Met negen pleinen vol
kwalitatief vermaak overkomt je haast het gevoel dat het veel teveel is!
Negen pleinen vol puik entertainment, plus natuurlijk nog alle attracties,
plus Aquanura: waar voor je geld is het absoluut, maar het contrast met
alle andere dagen in het hoogseizoen wordt op deze manier wel erg groot.
Het valt bijna niet meer uit te leggen dat wat je gedurende een veertien
uur durende zaterdag in de Efteling allemaal voorgeschoteld krijgt dezelfde
entreeprijs kost als de zondag erna, waarop de Efteling veel korter open is
en volstrekt gespeend is van entertainment. Ik snap dat het concept van
zaterdagse Zomeravonden in deze vorm z'n voordelen heeft omdat je al die
acts maar één keer per week hoeft in te boeken maar jemig - wat voelt het
park buiten deze ultieme vermaakdagen ineens hopeloos leeg!
Maar goed, aan dit Negen Pleinen Festijn is voor het eerst sinds jaren te
voelen dat er binnen de organisatie in elk geval eindelijk weer waardering
is voor entertainment en dat de kracht ervan wordt ingezien.
Bewonderenswaardig is hoe, ten opzichte van vorig jaar, met weinig méér
middelen een kwalitatievere ervaring wordt neergezet. De Speeldoosjes zijn
van zolder gehaald, de Sleuteliers hebben een eigen, nieuwe songtekst, de
Stiefzussen duiken op in het Sprookjesbos en het Swingend Sentiment wordt
gecombineerd met de Efteling Muzikanten: er hoefde weinig nieuws
ontwikkeld te worden: er wordt alleen veel beter gebruik gemaakt van wat ze al
die tijd toch al hadden. Dat verdient echt een heel, heel groot compliment, al
is het te hopen dat op den duur deze verfrissende omgang met entertainment
ook weer een beetje overvloeit naar andere dagen in het jaar.
Ook een compliment verdient het concept van het Pleinen Festijn an sich.
Het is nog maar een paar jaar geleden dat Zomeravonden vooral bestonden uit
een paar duizend bezoekers op een modderige Speelweide bij een B-artiest
terwijl her en der in de rest van het park saaie coverbandjes stonden te
kwelen. De Efteling op zaterdagavonden in de zomer was jarenlang een uit de
kluiten gewassen dorpsbraderie, eigenlijk vooral een zuipfestijn voor
bezoekers uit de regio. Toen de Efteling besloot het podium op de
Speelweide te schrappen en over te stappen naar een eenduidiger en veel
familievriendelijker Zeven Pleinen Festijn werd de sfeer beter en
sprookjesachtiger en met de wijzigingen van dit jaar is het er alleen nog
maar beter op geworden. Wat daaraan ook bijdraagt is de aankomst van de
artiesten middels de stoet, het startsein op de Brink, de hele avond in
allerlei varianten het Negen Pleinen festijn-thema en 's avonds het
vertederende uitzwaaien. Een beetje sentimenteel is het allemaal wel, maar
het zorgt ervoor dat het hele evenement als een warme eenheid voelt, die
bijna doet denken aan het prachtige concept van de bewoners van het Land
van Ooit, die samen een artistieke familie vormden en die je tijdens een
bezoek gedurende een dag allemaal meenamen in één verhaal. De Efteling
is erin geslaagd om ook van het Negen Pleinen Festijn één verhaal te maken,
een samenhangend geheel dat begint als de avond valt en alle bezoekers de
gelegenheid hebben gehad om overdag alle attracties te doen. Het Negen
Pleinen Festijn is een waarlijke attractie op zich, en eerlijk gezegd kan ik
momenteel geen enkel ander park bedenken, in binnen- of buitenland, dat
een zomeravondprogramma zó goed heeft opgezet als de Efteling dit jaar.