Ruud Bos: toch zelfplagiaat bij ritmuziek Vogel Rok! :-)
Lieve leden,
Misschien weten jullie het nog, misschien ook niet, maar halverwege
afgelopen april stuurde oplettend Eftelistlid Steven een licht
ontluisterend bericht naar deze lijst:
> Ik zat net beelden van Filmnet te bekijken, een betaalkanaal uit de
> jaren '80 en '90. Dat heeft natuurlijk niet zoveel met de Efteling te
> maken, maar bij een filmpje uit 1985 kwam er ineens een wel een heel
> bekend deuntje voorbij...
> http://youtu.be/hNkWit-knx4?t=1m55s
Ik was eerlijk gezegd volstrekt verbaasd toen ik de link aanklikte: het
wijsje van het filmkanaal van Abonnee Televisie Nederland uit mijn prille
jeugd is onmiskenbaar vrijwel hetzelfde als de zinderende finale van de
ritmuziek van Vogel Rok! Dit is me eigenlijk al die tijd een tikje dwars
blijven zitten. Omdat ik een kwartier niks te doen had en ik ons nieuwe
credo 'Duikt erin!' toch een beetje hoog wil houden, dacht ik: kom, ik bel
Ruud Bos eens.
Nou, die moest er smakelijk om lachen! Ik wilde allereerst natuurlijk weten
of hij wel zelf het Filmnet-intro had gecomponeerd en dat bleek godzijdank
gewoon het geval te zijn. Ik had heus niet anders verwacht, tóch knaagde
het in mijn achterhoofd.. Maar goed, geen plagiaat dus! :) Zelfplagiaat
dan? Dat wel.
Ruud Bos: "Ach, ik heb in het verleden wel vaker thema's hergebruikt.
Vooral als ik het gevoel had dat mijn muziek onvoldoende aandacht had
gekregen omdat een project bij nader inzien geen doorgang vond, of maar
een heel kort leven was beschoren. Als ik daarvoor dan iets fraais had
gecomponeerd vond ik het zonde als dit ongebruikt de prullenbak in moest.
Zoiets is hier dus ook aan de hand geweest."
Duidelijk! Toch breng ik even in herinnering: een passage uit het interview
dat Erwin Taets met Ruud Bos had (Ochtend in Pretparkland, mei 2011):
"Als inspiratie voor de muziek van Vogel Rok ben ik naar Disneyland
gegaan. Zelf vind ik het afschuwelijk om in achtbanen te gaan.. Het heeft
niet mijn voorliefde, laat ik het zo zeggen. Maar ja, ik dacht, om te
weten hoe dat voelt, om te weten wat de mensen voelen die daar straks
inzitten en of je, als je daardoorheen suist in het donker, of je dan
überhaupt wel in staat bent om enige muziek tot je te nemen - daarom is
het toch nuttig dat ik daarin ga. Nou, ik heb het gedaan en ik vond
het afschuwelijk. Maar het was wel zo: ik stond daarna buiten en ik had
metéén het thema voor Vogel Rok in mijn hoofd! Ja.. Dat doe ik wel vaker
zo. Op het eerste de beste bierviltje, op de achterkant van een rekening
van een café of wat dan ook: dan schrijf ik even een paar nootjes op.
Waarschijnlijk heb ik dat toen ook gedaan."
Goed, dat is dus niet geheel een geval geweest van: 'Oh, ik voel na al die
onaangename G-krachten nu plots in mij een vonk van authentieke
inspiratie ontbranden!', maar teminste voor een deel ook een kwestie van:
'Ach, daarvoor heb ik nog wel een deun op de plank liggen. Welke nootjes
zaten daar nou ook alweer in?'
:)
Overigens is de Filmnetmelodie van Ruud Bos nou ook weer niet zó
kortstondig te horen geweest. Afgezien van de leader die vanaf maart 1985
gebruikt werd kwam ik zojuist ook nog een variatie op dezelfde muziek
tegen in een uittro van ruim vijftien maanden later: http://www.youtube.com/watch?v=RmTDxwLKdtM (vanaf 3:27)
Ach ja, aangezien we hier zonder Steven waarschijnlijk nooit achter waren
gekomen, is de inschatting die Ruud Bos maakte inzake het
obscuriteitsgehalte van de muziek vermoedelijk toch wel de juiste
geweest.
Maar omdat tegenover Eftelist nu duidelijk is toegegeven dat hergebruik van
eigen riedels Ruud niet vreemd is, ligt daarin voor Eftelingmuziekliefhebbers
natuurlijk een schone taak! Ruud Bos heeft voor theater en televisie vanaf de
jaren zestig van de vorige eeuw ontelbaar veel stukken en stukjes
gecomponeerd en regenachtige woensdagmiddagen kunnen derhalve vanaf
nu worden doorgebracht op zoek naar de eigenlijke oorsprong van 'Eastern
Jails', 'Kastelenrijk' en 'Hugo's huiskamer'. Game on! :)