Aquanura heeft voor mij een speciaal plekje in mijn hart ingenomen. Aquanura
heeft laten zien dat het perfect past in het Efteling-attractieaanbod. We
hebben al kunnen genieten van twee symfonieën, die met zorg zijn opgebouwd en
qua shows aansluiten op het gedachtegoed van wat de magische Wereld vol
Wonderen wil uitdragen.
En toen was daar opeens Tiësto. Weg sprookjessfeer. Weg kinderlijke magie.
Hallo beats. Hallo sensor overload. En toch ben ik in mijn nopjes na het zien van
de show en met hoe de Efteling met deze variant van Aquanura omgaat.
Context
~~~~~~
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: sluit de Tiësto-voorstelling
aan op de totaalbeleving van een dagje Efteling? Nee. Dat antwoord mag
duidelijk zijn. Maar is dat in dit geval erg? Wederom: nee.
De show zelf en de programmering laten overduidelijk merken dat dit niet de
afsluiter is van een dagje Efteling. Tiësto zelf kondigt de show aan en
vertelt de bezoeker wat hij/zij van de show mag verwachten. De omlijsting van
het magische water en de kikkerkoning worden ook bewust weggelaten, zowel
in woord als uitvoering. Daar waar de in eerdere voorstellingen vanuit de
sprookjesbeleving van de bezoeker via de kikkers bij de waterkant de show
rustig naar het midden van de vijver wordt opgebouwd, explodeert de
Tiëstoshow vanaf het begin vanuit het niets vanuit het centrale middelpunt
van de vijver als een op zichzelf staande ervaring.
Qua programmering zal de Tiësto Aquanurashow als aanvulling bij bijzondere
dagen worden opgevoerd. Hiermee wordt de oorspronkelijke magie van Aquanura
gewaarborgd en blijft deze Tiëstoshow een kers op de taart en een goede reden
om Aquanura nog eens te bezoeken.
De Efteling maakt hier dus een bewuste keuze. De Tiësto-show wordt niet een
vaste waarde, maar wordt op de wat drukkere en bijzondere dagen aan de
Aquanura-voorstellingen toegevoegd, waarmee het een breder publiek aan zich
weet te binden. Zo wordt de misschien wat oubollige fonteintjesvoorstelling
opeens een show die de tienerdoelgroep meer aanspreekt. Precies in het straatje
van de Baron 1898-redenering om meer bezoekers uit deze doelgroep aan te
spreken.
De potentie van Aquanura
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Iets wat me nog meer vrolijk stemt is het zien van een heel andere kant van
Aquanura. Bij de Tweede Efteling Symfonie had ik het gevoel dat hetzelfde
trucje herhaald werd met dezelfde opbouw van keurig spuitend water. Nee,
dan deze show: het water zwiept en zwaait alle kanten op, het knalt en
pulseert. Juist het schrille contrast met de brave voorgangers maakt me
reuze benieuwd wat er nog allemaal meer mogelijk is. Ik hoop dan ook dat
er nog meerdere shows met verschillende eigen karakters gaan volgen.
Dan geen enkel kritiekpuntje? Nou, wel een beetje. De show zelf had in
mijn optiek nog steeds last van abrupte overgangen tussen nummers (net
als de Eftelingsymfonieën), en vooral het eerste deel van de show had
op momenten een overkill aan het maar-allemaal-openzetten van de
fonteinkranen (weinig opbouw en het kwam allemaal wat chaotisch over).
Van de andere kant heb ik ook weer veel nieuwe manieren gezien waarop
de fonteinen en het licht gebruikt zijn.
Ook de inzet van de Efteling melodieën is niet allemaal even geslaagd.
Sommige stukjes hadden wat meer zorg en een Tiestosaus mogen
krijgen. De gemixte stukken met Joris en de Draak en het Spookslot
(Danse Macabre) laten namelijk wel zien dat er een klik kan zijn tussen
klassiek en dance/trance. Tot slot lees ik ook op verschillende fora de
standaardkritiek dat "dit niet Eftelings is" en dat "Pieck zich omdraait in
zijn graf". Hier is het denk ik belangrijk te beseffen dat Aquanura een show
is en niet een Eftelingattractie. Ook kritiek dat het "baggermuziek" is, is te
gemakkelijk en simpelweg een kwestie van smaak. Iemand die totaal niet
van Tiësto houdt, moet dan ook niet naar deze specifieke show gaan.
Verwacht ook niet van een Karel-Appel-Eftelingtentoonstelling dat
je Pieckprenten te zien krijgt. In die zin valt dat de Efteling niet te
verwijten en managen ze in mijn optiek gewoon de verwachtingen voor
deze show.
Het is in ieder geval goed om te zien dat de Efteling durft te experimenteren
met Aquanura, waarmee ze een flexibel instrument in handen hebben
gekregen om een breed scala aan watershows aan een erg divers
publiek te kunnen presenteren. Ik ben dan ook erg benieuwd wat er op dit
vlak de komende jaren nog komen gaat.