Al sinds in 2001 in het RVU-programma 'Terug op de Werkvloer' een narrig
personeelslid van de Gondoletta klaagde over het 's zomers zo ellendig
oververhit raken op de draaischijf van de attractie, wachten
Eftelingliefhebbers met op- en neergaande nieuwsgierigheid op het moment
dat er eindelijk iets overkapt zal gaan worden. Nu de Gondoletta aankomende
lente anderhalve maand gesloten blijft wordt uiteraard opnieuw reikhalzend
uitgekeken naar mogelijke veranderingen aan de attractie en vandaag werd
dan eindelijk het één en ander definitief duidelijk middels een recent
ingediende omgevingsvergunning.
De meest in het oog springende wijziging betreft het operatorhok. Het
lullige losstaande soortement dixie-hokje van één bij één meter wordt
gesloopt, en in plaats daarvan komt, op basis van de bestaande fundering,
een cirkelvormig bouwsel dat zo te zien veel meer een eenheid zal vormen
met de draaischijf. Het nieuwe hokje is straks voor driekwart dicht, en voor een
kwart slechts overkapt. Van het dichte deel is een groot deel berging en
het andere deel is bediening. De bediening zit ongeveer op de plaats van
het bestaande operatorhok. We hebben er een handig plattegrondje van
gemaakt: http://documenten.eftelist.nl/data/gondoletta/verduidelijking.jpg
De wachtrij zelf wordt dus niet overkapt, en van de draaischijf slechts een
klein middendeel. Verder wordt bij de brug zo te zien enige aandacht
besteed aan de esthetiek, getuige de aanduiding "luxe hekwerk" op de
tekening. Verder is er een kleine wijziging aan de meandering, die van
anderhalve 'zigzag' naar een volledige gaat.
Opvallend is dat, ondanks de ruime gelegenheid die de Efteling nu heeft, er
niet voor gekozen in om de in- en uitgang om te wisselen. Nu kruisen in- en
uitstappende bezoekers elkaar steeds op de draaischijf, wat al jaren heel
onlogisch en onhandig voelt. Toen de attractie nog maar net open was,
alweer bijna vijfendertig jaar geleden, waren in- en uitstap overigens ook
daadwerkelijk omgewisseld ten opzichte van de huidige situatie. Waarom dat
ooit veranderd is, is ons niet helemaal duidelijk. Overigens, nu de
Efteling in elk geval met de meandering aan de slag gaan, duimen we dat
voor die idiote 'flapoor'-bordjes ("Waarde gast..") een fraaiere oplossing
wordt gevonden.
Verder blijft het, naast deze veelal praktische aanpassingen natuurlijk
bijzonder spannend om te zien welke extra's de Efteling omtrent de
Gondoletta voor ons in petto heeft. De meest recente upgrades en renovaties
in het park hebben een duidelijk stramien gevolgd: eerst de attractie
terugbrengen naar 'nul', dus naar minimaal de oorspronkelijke staat van
opening, waarna er 'geplust' kan worden met nieuwe effectjes of thematische
toevoegingen, liefst op basis van de oorsprong. We zagen het bij
Droomvlucht, bij het Witte Paard en bij Droomvlucht en nu beslist straks
ook bij de Gondoletta. Uit een per ongeluk veel te vroeg geplaatst
persbericht over de lente op de website van de Efteling valt al te
concluderen dat de gondels in elk geval een zichtbare vernieuwing krijgen
(citaat: "De Gondolettabootjes, waarmee je een romantische vaartocht door
de natuur maakt, kregen een opfrisbeurt") maar in hoeverre in het geniep
gewerkt wordt aan de onderwaterwezens die door de directie in de vroege
jaren tachtig als 'too much' werden weggezet, daarnaar kunnen we alleen
maar raden.