De Efteling heeft plannen om de Horst, de openbare weg aan de oostkant van
het park, over te steken. Dit blijkt uit een reactie die de Efteling heeft
ingediend bij bij gemeente op de nieuwe structuurvisie van Loon op Zand, zo
meldt het Brabants Dagblad vandaag (http://efteli.st/brabdl).
Dit is een interessant alhoewel niet extreem verrassende ontwikkeling. Aan
de noordkant ligt Kaatsheuvel; westelijk ligt het inmiddels redelijk vol
met parkeerterrein en uitbreiden in zuidelijke richting is minder
waarschijnlijk geworden nu de Efteling daar het Loonse Land
natuurontwikkelingsproject uitvoert. De Efteling bezit al een groot deel
van de grond aan de overkant van de Horst. Met name de keuze in 1990 om het
Efteling hotel daar te bouwen (vanwege de zichtbaarheid) heeft een
bijzonder onhandige situatie gecreëerd, waarbij de meest betalende
verblijfsgasten de minst onaangename connectie met het attractiepark
hebben. De openbare weg De Horst is hierbij een grote barrière.
De Horst (https://goo.gl/maps/VEAGS) is al een hele oude weg die eeuwenlang
de verbinding tussen Waalwijk en Tilburg vormde, en ook een belangrijke
aanvoerweg voor de Efteling was. Maar sinds de voltooiing van de huidige
Midden Brabantweg in 1990 is ze grotendeels in onbruik geraakt en er ligt
nu een veel te brede weg waarvan alleen nog incidenteel lokaal verkeer
gebruik maakt. Het zou daarom heel interessant kunnen zijn om het weinige
verkeer een andere route te laten kiezen, en dit gebied bij de Wereld van
de Efteling te kunnen trekken.
Het plan om de Horst over te steken is niet nieuw. Het hotel was
oorspronkelijk slechts de eerste stap, zoals deze plattegrond uit 1991
toont: http://www.eftepedia.nl/lemma/images/3/3a/WVDEdienstencentrum.jpg
Toen was het plan om het Dienstencentrum daarheen te verplaatsen;
vermoedelijk om de vrijgekomen ruimte aan de dubbele laan bij het
attractiepark te trekken. De komst van kantoorpand Raveleijn heeft dit
probleem voor de kantoren al enigszins opgelost, maar wellicht dat er wel
nog steeds overwogen wordt om bijvoorbeeld werkplaats het Gildenhuys te
verplaatsen. Maar natuurlijk ook zodat er eindelijk een fatsoenlijke
verbinding tussen hotel en park kan ontstaan. Maar wie weet, ook om achter
het Ruigrijk nog meer ruimte te krijgen om zelfs het attractiepark uit te
kunnen breiden.
Voorspelbaar als ze zijn krakelen de raadsleden van Loon op Zand in het
Brabants Dagblad alweer dat het een lieve lust is; over het arme
landbouwverkeer dat straks een stukje om moet tuffen en zelfs een heuse
'amputatie' van Loon op Zand. Dat lijkt behoorlijk overtrokken. De
weerstand van de gemeenteraad tegen alles wat de Efteling wil ondernemen is
echter nog het meest hypocriet gezien de enorme economische en sociale
betekenis van de Efteling voor Kaatsheuvel, een dorp dat dankzij deze
attractie van wereldformaat behoorlijk welvarend is en waar voormalig
schoenlappers niet zonder werk hoeven te zitten. Daarvoor mag men best af
en toe een landbouwweggetje opgeven.