Sinds vorige week wordt de bouw van Symbolica voorbereid. Van de Brink is nog maar weinig
over. Naast één stuk concept art en beperkte interviews met Fons weten we officieel maar
weinig van wat zich in en rondom de attractie gaat afspelen. Hoog tijd dus voor wat
deductie (net onder Sherlock-niveau) én klassieke speculatie.
— Entree
Als we de nieuw vrijgegeven concept art bekijken, dan valt op dat de aanloop naar de
entree niet meer met een trap aan de voorzijde van het paleis gaat gebeuren. We kunnen dus
aannemen dat dit aan de zuidkant van het gebouw (rechts op de concept art) gaat gebeuren.
Net zoals bij het originele design in de vorm van een trap.
Uiteindelijk bereiken we op een hoogte van een meter of 4 een plateau, mogelijk bevindt
zich hier buiten-meandering, waar we de hoek om gaan en via een poortgebouw het paleis
betreden.
— Het paleis
Het paleis zelf zal waarschijnlijk de wachtrij bevatten. De ride zelf zal zich volledig
daaronder afspelen, ongeveer op de begane grond. Ik kom tot die conclusie om de volgende
redenen:
• Op de concept art is duidelijk de vorm van de ”loods” te zien die de ride bevat.
• Het rit-systeem (daarover later meer) kan zich alleen bewegen over een vlakke, gladde
vloer. Tenzij er liften aan te pas komen zullen de voertuigen zich dus tijdens de gehele
rit geen centimeter hoger dan het startpunt bevinden.
• Het rit-systeem behoeft geen overdreven verhoogd station: 50 cm tot 100 cm verhoging
is meer dan voldoende.
• Een draai-schijf station, waarbij je de schijf van binnen uit moet betreden, is
dankij het rit-systeem niet nodig.
• Ondanks bovenstaande punten betreden we toch het paleis op een meter of 4 hoogte.
Eenmaal binnen begint de wachtrij pas echt. Persoonlijk zie ik liever geen verplichte
voorshows. In het meest hoopvolle scenario lopen we hier door een Forbidden
Journey-achtige selectie van kamers vol illusies en magie. We zijn immers in het domein
van Pardoes de Tovernar, die we mogelijk in dit deel van de attractie al ontmoeten.
— Het station
Na een aantal ruimtes en trappen staan we weer op ongeveer de begane grond in het station,
waar 3 Fantasievaarders op ons staan te wachten. Verwacht open voertuigen zodat de
omgeving waar we ons doorheen gaan bewegen goed zichtbaar is. We kunnen kiezen vanuit welk
van de 3 perrons we willen vertrekken en dat is een belangrijke keuze; ieder van de 3
Fantasievaarders zal ons een andere rit voorschotelen.
Mogelijk is er ook een 4de perron waar mensen met een fysieke handicap alle tijd kunnen
nemen om in te stappen. Misschien zijn er zelfs Fantasievaarders beschikbaar die geschikt
zijn voor rolstoelen. Deze vertrekken vanaf het 4de perron waarbij een van de andere
perrons een ronde moet uitzitten.
— Het rit-systeem
Het trackless rit-systeem wordt geleverd door ETF Ride Systems uit Nederweert. Hun systeem
komt in 2 smaken: Mét motion-base en zonder motion-base. Hoewel er vanuit gegaan wordt
dat de Efteling heeft gekozen voor het systeem mét motion-base ben ik er niet zeker van
dat dit het geval gaat zijn. De Efteling wil een attractie maken voor het hele gezin en ik
zie niet hoe een motion-base hier in past. Tenzij het enorm subtiel wordt toegepast.
Mocht het de Efteling lukken om iedere 40 seconde 3 volle voertuigen te laden en weg te
sturen, dan zou de theoretische capaciteit zo rond de 1600 personen per uur liggen. Ter
vergelijking: Carnaval Festival komt ook aan 1600 personen per uur. Droomvlucht en Fata
Morgana kunnen maximaal 1800 personen per uur verwerken.
— De rit
Als we het over de rit zelf hebben, dan is het nuttig te kijken naar attracties met een
vergelijkbaar rit-systeem. Daarbij zijn vooral Mystic Manor in Hong Kong Disneyland en
Pooh’s Hunny Hunt in Tokyo Disneyland grote voorbeelden.
De vergelijking met Mystic Manor is snel gemaakt als het gaat om de omgeving: de
binnenzijde van een gebouw, en de materie: welke de Efteling omschrijft als de
wisselwerking tussen werkelijkheid, droom en fantasie. Wat zich binnen Mystic Manor
bevindt is ook aardig te vatten onder die noemer.
De Efteling spreekt over 3 mogelijke routes, dus wat dat betreft lijkt het deels op
Pooh’s Hunny Hunt. Daar betreed je dan wel altijd dezelfde ruimtes, maar hoeken van
bepaalde ruimtes zie je alleen vanuit bepaalde voertuigen.
Door de manier waarop de Efteling de Symbolica-rit omschrijft lijkt het erop dat iedere
route wel eens een exclusief kijkje kan geven in bepaalde ruimtes. Hiermee lijkt de
Efteling een schepje bovenop de afwisseling binnen Pooh’s Hunny Hunt te doen.
Sowieso zijn de mogelijkheden van het rit-systeem groot. Een kleine opsomming van een
aantal mogelijkheden:
• Je kunt je alleen in een ruimte bevinden
• Je kunt je tegelijk met de andere voertuigen in een ruimte bevinden. Dit kunnen meer
voertuigen zijn dan de 3 waarmee je uit het station bent vertrokken.
• Bepaalde details kunnen van dichtbij getoond worden door er naartoe te rijden.
• Delen kunnen achteruit afgelegd worden
• Doodlopende eindjes kunnen ingereden worden
• De voertuigen kunnen 360 graden draaien
• Er kunnen synchrone ”dansjes” worden uitgevoerd met andere voertuigen
• Er kunnen voertuigen rondrijden met animatronics er in die zich tussen de normale
voertuigen begeven.
De laatste jaren lijkt de Efteling animatronics links te laten liggen. Binnen de Vliegende
Hollander moeten we het doen met een enkele emmer en bij Baron 1898 is het alleen de baron
die ons de impressie moet geven van een druk mijncomplex. Ik hoop dat er weer eens flink
geïnvesteerd word in animatronics, maar zie de attractie op dit punt somber tegemoet.
Wel verwacht ik dat we direct uit het station worden begroet door Pardoes (hopelijk dus
een animatronic) die ons uitzwaait terwijl we Symbolica gaan verkennen. Volgens de
Efteling is de rol van Pardoes klein, dus verder zullen we hem niet veel meer zien.
De rest van de rit zou wel eens veel kunnen lijken op Mystic Manor waarbij op het oog
statische ruimtes tot leven komen. Projecties kunnen dienen ter ondersteuning en ik hoop
dat de Efteling het vooral bij fysieke sets houdt en dat we niet een paar minuten naar een
projectiescherm zitten te kijken.
— Interactieve elementen
Dit punt baart me zorgen, maar we moeten vertrouwen in de goede smaak van de Efteling. In
bijna alle interviews heeft Fons verteld dat, naast het kiezen van je route, de rit
interactieve elementen zal bevatten. Bij ieder ander attractiepark gaan de gedachten dan
direct uit naar een shooter, maar van de Efteling verwacht ik meer. Het drukke en
hectische van een, vaak op projecties gebaseerde, shooter past niet binnen het concept van
een familie-darkride. Daar ligt het tempo toch meestal wat lager. En de focus van het
mikken op opgestelde doelen leidt nogal af van het verwonderen dat de Efteling ons
belooft.
Maar hoe kan interactie dan in de rit verwerkt worden? Gaan we op knoppen drukken? Of
krijgen we een stuurtje om de Fantasievaarder zelf rond te draaien?
Een mogelijke hint is te vinden in de aankondigingsdoeken die rondom de bouwplaats zijn
aangebracht. Centraal op dat doek staat het paleis, linksonder vinden we Pardoes en
rechtsboven staat een Twinkeltoorts (de toverstaf van Pardoes) afgebeeld.
Zouden we zelf een Twinkeltoorts gaan hanteren? Zoiets zou ik liever zien dan een shooter.
Dit zou vergelijkbaar kunnen werken met de Interactive Wands binnen The Wizarding World of
Harry Potter. Met rustige, gerichte bewegingen zou je de omgeving tot leven kunnen laten
komen.
Er zijn potentiële problemen. Werkt de technologie van het tracken van de bewegingen
goed? Hoe gaat het werken als 6 personen per voertuig spreuken uitvoeren? En is de rit
niet saai als je niet op de hoogte bent van die interactiemogelijkheden?
— Uitstappen
Een extra perron om uit te stappen zou wenselijk zijn. De voertuigen komen dan leeg aan bij de
personen die gaan instappen, wat de doorstroom bevordert. De uitgang zelf zou op de begane
grond kunnen liggen waardoor je geen trap meer over hoeft om de attractie uit te gaan. Dat
maakt het ook makkelijker voor rolstoelgebruikers om binnen te komen, want een lift is
niet meer nodig.
Komt er een winkel of fotobalie bij de uitgang? Gezien de vervelende flits in het
Zompenwoud lijkt me een fotobalie aannemelijk. Om daar een winkel bij te maken waar je je
eigen Twinkeltoorts en pardoesknuffel wil kopen is dan een kleine stap.
— Conclusie
Nou ja, conclusie. Er is nog weinig te concluderen. Behalve dan dat ik erg uitkijk naar
alle details die de komende maanden vrijgegeven gaan worden. En ja, dat gaat bij mij
alleen maar leiden tot nog meer speculatie. Speculeren jullie mee?