Smulpapen opgelet: sausomslag in de Eftelinghoreca!
Lieve Eftelisten,
Wie zich naast op deze mailinglist ook trouw geabonneerd heeft op de
wekelijkse notificatiemail omtrent het Eftelist-initiatief Oog voor Detail
zal het niet ontgaan zijn: afgelopen zondag zag ik mijn verzoek (maar
liefst zes jaar na het insturen ervan) 'Echte mayonaise op de frietjes'
eindelijk uit de ranglijst verdwijnen! Op het immer behulpzame Twitter
(waar de laatste jaren een leger van Eftelingfans het park beter en
dagelijkser in de gaten houdt dan ooit tevoren mogelijk was) verscheen
een foto van kuipjes heuse Remia Mayonaise bij horecapunt de
Steenbok, in plaats van het weerzinwekkende wanproduct 'Remia Friteslijn'
dat dit in een toch zo bourgondisch deel van Nederland gelegen
attractiepark jarenlang naast de patat frites durfde te serveren! Hoezee!
Persoonlijk een enthousiaste smulpaap en likkebaerd zijnde raakte ik van
dit nieuws uiteraard ontzettend in mijn nopjes en ik heb vanmorgen dan ook
meteen eens navraag bij de Efteling gedaan over het hoe en waarom van deze
langgehoopte maar toch nog onverwachte sausomslag, die zo bleek niet
alleen bij de Steenbok gaande was maar overál in de Efteling!
De ons welbekende Hester Ubbink van Communicatie & PR: "De Remia-
friteslijn in inderdaad bij álle locaties binnen de Wereld van de Efteling
vervangen door Remia Mayonaise. De keus voor Remia Mayonaise is gemaakt op
basis van smaak, kwaliteit en de wens van de gast."
Bravo voor de gast! Dat er best flink geklaagd is over het verkopen van
opgeklopte, smaakloze light-slasaus vol zoetstoffen en verdikkingsmiddelen
als 'mayonaise' verbaast me helemaal niks. Want voor de
duidelijkheid: 'Friteslijn' was géén mayonaise en mocht ook niet zo
genoemd worden. Wettelijk bindende Europese regelgeving schrijft voor dat
mayonaise pas als mayonaise verkocht mag worden als er sprake is van ten
minste 70% olie en ten minste 5% eidooier. Mocht je het je
afvragen: 'Friteslijn' bevatte een treurige vijf procent vetstoffen in
plaats van de voor mayonaise verplichte zeventig. Het is dan ook geen
wonder dat de patat frites de Efteling er niet bepaald van opknapten.
De Efteling liet er geen gras over groeien en heeft bij vaste sauspartner
Remia meteen de meest rijk smakende mayovariant ingekocht. De 'Remia
Mayonaise Original 80%' die nu overal in het park geserveerd wordt bevat -
zoals de naam al suggereert - maar liefst tien procent meer olie dan wat
de richtlijnen voorschrijven en bijna zeven procent eigeel. Deze saus is
niet in de supermarkt te koop maar wordt door Remia’s Foodservice-devisie
vooral aan de horeca geleverd. Ze zeggen er zelf over: "Bij Remia hebben
we naast een 70% Mayonaise ook een 80% Mayonaise Original die net iets
romiger is. De mayonaise is een ideale begeleider van ambachtelijk bereide
frites of gebakken aardappels". 'Als we het dan toch doen, doen we het
meteen goed', lijkt de Efteling gedacht te hebben. Mjam!
Kijk, het kan natuurlijk nog steeds niet ieders smaak zijn. Met een
toename van buitenlandse bezoekers in de komende jaren, zeker die vanuit
een land dat zich recht ten zuiden van het onze bevindt, zal de roep om
wat zuurdere mayonaise misschien ook nog iets luider gaan klinken en
helemaal onbegrijpelijk is dat wellicht niet. Maar dat de Efteling nu in
elk geval gekozen heeft voor de romigste, meest volle variant van het
soort mayonaise dat in Nederland nou eenmaal het vaakst op snacks en patat
frites wordt geklodderd is hoe dan ook een enorme verbetering ten
opzichte van de laffe nepsaus die jarenlang ten onrechte in het park als
mayonaise door de strot van de bezoeker werd geduwd. Dus bravo Efteling!
Overigens haastte de Efteling zich wel om erbij te melden dat wie op de
gezondheid wil letten nog steeds aan zijn of haar trekken kan komen in de
horeca van het park. Dus voor de volledigheid, hier nogmaals Hester:
"We bieden onze gasten een ruime keuze aan horecaproducten, met voor ieder
wat wils. Daarbij hebben we al jarenlang aandacht voor een divers eet- en
drinkaanbod: we bieden een steeds uitgebreider assortiment aan, met naast
snacks ook verse, verantwoorde producten, zoals belegde broodjes, salades,
verse sappen en allergeenvrije producten. We passen ons horeca-
assortiment regelmatig aan; belangrijke aspecten daarbij zijn smaak en
kwaliteit. Bij de frites hebben we daarom al langere tijd koelverse frites
(die zonder zout worden geserveerd, zodat de gast zelf kan beslissen om
dit al dan niet toe te voegen) gefrituurd in plantaardige olie. Als de
gast kiest voor een frietje en daarbij een saus wenst, kan hij kiezen voor
mayonaise, maar ook voor ketchup, curry en bij de Smulpaap voor satésaus."
Nu die satésaus nog uitrollen naar alle andere verkooppunten van die
koelverse patat frites met optioneel zout, lieve Efteling, en dan praten we
voorlopig helemaal nergens meer over ;-)