In de afgelopen weken bood het vaderlandse klimaat een duchtige
afwisseling. Van tropische dagen tot gure stormen die een zweem van
herfstsfeer de Wereld vol Wonderen lieten binnenwaaien: het schoot
werkelijk alle kanten op! Hoewel Eftelingpersoneel heus niet van suikerspin
gemaakt is, blijkt de Efteling zich terdege te bekommeren om het comfort
van haar medewerkers, getuige twee vergunningsaanvragen die de Efteling
deze maand indiende bij de gemeente Loon op Zand, onder de gemoedelijke
noemer 'Plekje uit de zon'.
Het meest uitgebreid omschreven is het te bouwen hokje bij Baron 1898, op
de plek waar nu al de test seat staat waarin bezoekers kunnen uitproberen
of ze al dan niet in de stoeltjes van de B&M-coaster passen. De testzetel
wordt overdekt middels een liftcabine, die volgens de voorgestelde
thematisering de liftcabine is waarmee de Baron zelf voor het eerst zou
zijn afgedaald in zijn mijnschacht. Het hokje dubbelt als beschermende
overkapping tegen zon of regen voor het personeelslid dat de meetstok
hanteert. Beelden zeggen meer dan woorden, dus hierbij de uitvoerige
aanvraag:
De Efteling liet desgevraagd weten dat het bij zowel Baron 1898 als bij de
Vliegende Hollander gaat om een "overkapping die medewerkers beschutting
geven bij zon, regen of wind." - daarmee bíjna, maar niet helemaal, het
slotlied van de Sprookjesshow uit '96/'97 citerend. :-) Tevens laat de
Efteling weten dat we ook bij Joris en de Draak op korte termijn een
vergelijkbare voorziening kunnen verwachten.
De schuilhutjes voor personeel schuiven aan bij een opvallende reeks kleine
wijzigingen die de afgelopen maanden zijn uitgevoerd, die te maken hebben
met beschutting tegen de elementen voor personeel en/of bezoekers. Hoewel
de wachtrij van de Gondoletta sinds het roemruchte beklag erover in Terug
op de Werkvloer in 2001 nog altijd gespeend blijft van een permanente
zonwering, zagen we eerder dit seizoen hoe het Slakkenhuys in het Laar werd
dichtgetimmerd en voorzien van klapramen om de wind en kou tegen te houden.
Ook verscheen er tamelijk onooglijke bestickering op de toch zo fraaie
halfronde ramen van het perron van de Bob: ontzettend jammer voor het
aanzicht van het gebouw vanaf het pad, maar schijnbaar hoognodige schaduw
biedend aan personeel dat op de zuidkant van het perron de single riders-
wachtrij staat te orkestreren. Toeval of een specifiek beleid?
De Efteling, bij monde van Femke van Es, zegt erover: "Dat we dit nu
allemaal oppakken is niet toevallig, maar er is geen sprake van een
vernieuwd (personeels)beleid. Voorheen troffen we flexibel maatregelen van
tijdelijke aard. Daarvan hebben we nu gezegd dat we dit permanent en op een
'Eftelingse manier' willen doen. En uit praktisch oogpunt hebben we
verschillende vergunningen gebundeld."
Permanent en op een Eftelingse manier is altijd beter dan tijdelijk en
houtje-touwtje. Wel zou het natuurlijk nóg beter zijn als de Efteling bij
de totstandkoming van haar attracties direct al rekening houdt met de
wenselijkheid van dergelijke voorzieningen. De overkappingen van de
wachtrij van Symbolica, waar overigens nog elke week méér thematisering
tegenaan gesmeten wordt, zijn uiteraard een stap in de goede richting, maar
de tijd zal uitwijzen of de trap naar het bordes voor bezoekers en het
bordes zelf voor personeel uiteindelijk weerbestendig genoeg zullen zijn.
Tot slot kunnen we het niet laten een stemadviesje achter te laten: genoeg
lange paden in de Efteling waar je subiet zeiknat regent als het begint te
plenzen, dus een terugkeer van die mooie schuilloodsen van weleer zou wat
ons betreft geen overbodigheid zijn: https://www.eftelist.nl/ovd/beter-kunnen-schuilen-tegen-de-regen