Vliegende Hollander opent op 1 aprilKAATSHEUVEL - Als op 1 april de poorten van De Efteling weer opengaan, kunnen bezoekers voor het eerst een rit maken met De Vliegende Hollander. Dat vertelde een woordvoerster van het pretpark donderdag.
De nieuwe attractie zou eigenlijk juni 2006 worden opengesteld maar door technische problemen werd die datum niet gehaald. Inmiddels is de baan door de onafhankelijke keuringsinstantie Det Norske Veritas goedgekeurd en vrijgegeven.
De brandweer controleert de attractie voor de opening ook nog een keer op veiligheid. Op
dit moment worden met De Vliegende Hollander nog een aantal duurtesten uitgevoerd, om de speciale effecten in de attractie af te stemmen op de snelheid van de sloepen waarin de passagiers komen te zitten.
Het sprookjespark omschrijft De Vliegende Hollander als een combinatie van achtbaan en waterbaan. Het bouwwerk kostte 20 miljoen euro en het is daarmee de duurste attractie in het park.
31 januari 2007 - BN/De Stem
Droog oefenen voor Vliegende HollanderWoensdag 31 januari 2007 - De Vliegende Hollander in De Efteling gaat waarschijnlijk vanaf 1 april van start. Met dank aan zes zilveren blokken.
"We hebben veel mensen en onszelf teleurgesteld, toen De Vliegende Hollander dicht bleef." Een bootje met daarin vastgesnoerde watertanks drijft voorbij. Die tanks waren gisteren nog de 'passagiers', vandaag krijgt het personeel de eer om als eerste de attractie echt te testen.
Olaf Vugts, directeur Marketing & Development van De Efteling, is opgelucht. De sloepen en de achtbaan van De Vliegende Hollander zijn onlangs goedgekeurd door de keuringsinstantie Det Norske Veritas (DNV). "De brandweer moet hem nog keuren, en de DNV komt nog met een totale keuring. Als alles goed is, kan de attractie daarna met publiek gaan draaien. Als het zover is, dan pak ik
een glaasje ranja." Dat is ongeveer een jaar later dan gepland. Het attractiepark stuitte eerder op problemen op het punt waar de bootjes met een ketting omhoog getrokken worden. Het bootje 'greep' niet altijd goed in de ketting en kon een klein stukje terugglijden. 'Oncomfortabel en onwenselijk', oordeelde De Efteling, dus werd de opening uitgesteld. Dat leverde zowel teleurstelling als begrip op onder de fans.
Inmiddels is het probleem opgelost, zes zilverkleurige blokken nemen een jaar lang aan hoofdpijn weg. Die blokken zetten het bootje enkele seconden vast op de helling tot het wordt meegetrokken door de ketting. De oplossing is bedacht na overleg tussen De Efteling en een Zwiters bedrijf.
De Vliegende Hollander is de duurste attractie van De Efteling, hij kostte zo’n 20 miljoen euro. Maar hij is dan ook 'vrij uniek', stelt Vugts vast. Het is een combinatie van achtbaan, 'splash', sprookje en special effects. Een gedetailleerd nagebouwd VOC-stadje met een smokkelgang, een café en een kade. Een rivier met mist, storm, bliksem en uiteindelijk een confrontatie met De Vliegende Hollander. Met aan begin en eind een achtergrondmuziekje dat blijft hangen zoals alleen een Efteling-liedje dat kan. Én met een meertje waarvan het het waterpeil in hoogte regelbaar is. In de winter lager zodat je niet nat wordt, in de zomer iets hoger. Vugts: "Het bootje is zo ontworpen dat het water naar de zijkant wordt geduwd. Leuk voor de mensen op het terras, die kunnen dan de gezichten van de mensen zien."
28 oktober 2006 - Persbericht Efteling
Efteling: Vliegende Hollander draait begin volgend seizoen
Op zaterdag 28 oktober 2006 publiceerde het Brabants Dagblad een artikel over een verwachte opening van de Vliegende Hollander bij de start van het volgende zomerseizoen. De Efteling verklaarde samen met het Zwitserse bedrijf Intamin bezig te zijn aan een oplossing voor het technische probleem dat zich afgelopen zomer voordeed aan de voet van de lifthill van de attractie. Men verwacht in januari te kunnen starten met proefdraaien.
21 juni 2006 - Persbericht Efteling
Efteling opent De Vliegende Hollander niet meer dit seizoenEnorme teleurstelling voor bouwers en bezoekersWoensdag 21 juni 2006 - De directie van de Efteling heeft vandaag besloten de nieuwste en grootste attractie, De Vliegende Hollander, dit seizoen niet meer in gebruik te nemen. Het was de bedoeling om deze aanwinst dit seizoen te openen, maar vanwege de complexiteit van de attractie is meer tijd nodig dan gepland.
Ronald van der Zijl, directievoorzitter van de Efteling: 'Dit is écht balen. De afgelopen maanden hebben onze medewerkers dag en nacht gewerkt om de attractie voor het publiek te kunnen openen. De teleurstelling bij hen en ons is bijzonder groot nu blijkt dat voor een bepaald gedeelte van de baan méér tijd nodig is'. De Vliegende Hollander is een attractie waarin verschillende achtbaantechnieken gecombineerd worden. 'Een dergelijke attractie is uniek en nog nergens ter wereld gebouwd. Tijdens het testen bleek de overgang van
'varen' naar 'vliegen' (de aanloop naar de 45° steile lift) niet altijd betrouwbaar en comfortabel genoeg te zijn waardoor we onszelf genoodzaakt zien om andere technieken toe te passen. Bij De Vliegende Hollander gelden uiteraard ook de hoge kwaliteits- en veiligheidseisen die de bezoekers van ons gewend zijn. Dat gaat echter zoveel tijd in beslag nemen dat we nu besloten hebben om De Vliegende Hollander dit seizoen niet meer in gebruik te nemen."
Zo'n 10 jaar geleden moest de Efteling de opening van topattractie Droomvlucht een jaar uitstellen. Toen duurde het langer omdat de Efteling niet tevreden was met het gewenste transportsysteem. 'Achtbanen kun je uit een catalogus kopen, maar we bouwen liever zelf unieke attracties', aldus Ronald van der Zijl. 'We kiezen daarmee niet voor de makkelijkste weg en weten dus nooit helemaal wat we gaandeweg de bouw tegenkomen'.
De Vliegende Hollander, een combinatie van een walkthrough, darkride, een achtbaan, een watercoaster en een splash, kost ruim 20 miljoen Euro.
31 maart 2006 - Nieuws van Nederland
De Vliegende HollanderVrijdag 31 maart 2006
KAATSHEUVEL (Nieuws van Nederland) - Op 1 april openen de poorten van de Efteling zich weer voor het publiek. Het nieuwe seizoen moet het echter nog even zonder de nieuwste attractie doen. Op dit moment wordt er nog gebouwd aan De Vliegende Hollander. De 20 miljoen kostende attractie is geheel in eigen huis ontwikkeld en uniek in zijn soort. De opening van De Vliegende Hollander stond eigenlijk gepland voor eerste paasdag, de dag waarop in 1678 Kapitein Willem van der Decken, tegen alle regels in, uitvoer naar de Oost. De planning van de Efteling was er dan ook op gericht om de attractie op die dag te openen. Vanwege de complexiteit van de attractie, waarin een achtbaan gecombineerd wordt met een darkride, een walkthrough en een splash, is er meer tijd nodig. Hoeveel extra tijd het testen, afstellen, inregelen en borgen van de veiligheid van de attractie gaat kosten is nog niet bekend. Er wordt rekening gehouden met minimaal zes weken vertraging. Via de Efteling-site wordt iedereen op de hoogte gehouden van de openingsdatum.
Ontwerpconcept
Senior ontwerper Karel Willemen is met zijn team verantwoordelijk voor het ontwerpconcept en de uitwerking daarvan. Hij licht een klein tipje van de sluier op: “Wij concludeerden dat de nieuwe attractie een combinatie van een 3-tal elementen zou moeten worden: achtbaan, waterbaan en darkride.”
“De Vliegende Hollander speelt zich af in de Gouden Eeuw. We zochten naar mogelijkheden om historie en fantasie te combineren zowel in uitwerking van het verhaal als in de architectuur. Juist door die combinatie wordt het een echte Efteling-attractie. Hierdoor is Kapitein Willem van der Decken een heel eigen persoonlijkheid geworden. Het was een feest om in zijn hoofd te duiken. De grote gebaren van de sage, zoals de vervloeking en het duistere dubbelleven van de kapitein, gaven ons de vrijheid om ook in de attractie grote gebaren te maken. In sferen en decors, maar ook met g-krachten en stevige versnellingen. Omdat de attractie winterhard moest zijn, is een deel ervan overdekt, waardoor we ook prachtige ‘special effects’ konden bedenken. Een ander belangrijk aspect vormen de emotieversterkende muziek en omgevingsgeluiden. Alle zintuigen moeten in De Vliegende Hollander worden aangesproken. Dat draagt bij tot die hoge, kwalitatieve beleving die we willen bereiken. Die voelt de gast van het begin tot het eind. Vanaf het moment dat de bezoeker de uitgebrande woning van Van der Decken betreedt, heeft hij de hoofdrol. De beleving is haast filmisch, zit vol dynamiek en abrupte sfeerwisselingen.”
De reis naar de Oost (15.000 mijlen, ca. 8 maanden)
De VOC-schepen staken van wal vanuit Texel, Fort Rammekens of Goeree naar Het Kanaal en voeren langs de Portugese kust naar de Kaapverdische Eilanden. Bij de Evenaar waren gevaarlijke zeestromen waardoor de schepen konden afdrijven, dus moest men het ‘Wagenspoor’ volgen, dat op de VOC kaarten stond afgebeeld als virtuele vaarroute. Daarna ging het langs de Braziliaanse kust naar Kaap de Goede Hoop. Daar verbleef men verplicht 4 weken. Er werd vers water, groenten en vlees ingeslagen. Zieke bemanningsleden konden er naar een ziekenhuis. De reis voerde verder in
zuidelijke richting tot de 40e breedtegraad. Permanente Westenwinden brachten de schepen snel naar het Oosten over de Indische Oceaan. Na 1.000 mijl moest de koers verlegd worden. In die tijd kon men nog niet heel nauwkeurig afstanden of zeemijlen meten, de kapiteins moesten op gevoel aangeven wanneer zij naar Noord/Noord-Oost, wilden keren, richting Straat van Sunda, naar de baai van Batavia (nu Jakarta) aan de Noordkust van Java. Daar zat het bestuurscentrum van de VOC in een geheel door Nederlanders gebouwde ommuurde stad, vol met stenen gebouwen met prachtige Hollandsche (trap)gevels. De retourvloot maakte de reis in omgekeerde richting, met ook weer de verplichte tussenstop bij de Kaap.
G-krachten in een achtbaan
De zwaartekracht van onze aarde trekt aan alle voorwerpen en mensen met een kracht van 1 g (g staat voor gravitatie = zwaartekracht). Dat merk je bijvoorbeeld als je iets laat vallen. Als je van snelheid verandert, bijvoorbeeld in een achtbaan, maar ook in een optrekkende auto, werken er grotere krachten op je lichaam. Er zijn negatieve, positieve en zijdelingse g-krachten te onderscheiden. Positieve g-krachten voel je als het treintje van de achtbaan bijvoorbeeld in een looping zit, of als het, na een diepe val weer omhoog gaat. Je wordt dan stevig in je stoel gedrukt. Bij negatieve g-krachten ben je korte tijd gewichtsloos. Dat gebeurt bij de eerste ‘val’ of als bij bijvoorbeeld op de toppen van de zogenaamde ‘camelbacks’ (bulten) in de baan.
In de Python, maar ook in De Vliegende Hollander geldt een maximumversnelling van 3 g en een minimum van 0,2 g. Je voelt je dan heel kort drie keer zwaarder dan normaal of bent bijna gewichtsloos.
Referentie: André Kuipers, die in 2004 als Nederlander in de ruimte verbleef, kreeg natuurlijk ook met g-krachten te maken. “Als ik op weg terug naar de aarde steiler de dampkring in vlieg, word ik harder in mijn stoel gedrukt. Ga ik minder steil, dan neemt het aantal g-krachten af. Het is puzzelen hoe je het best kunt vliegen. Als de boordcomputer de terugkeer doet, krijg ik ongeveer 5 g aan zwaartekracht te verduren. Doe ik het zelf, dan is het meestal ongeveer 3 g. Ik heb al tegen mijn instructeurs gezegd: laat mij dat klusje zelf maar opknappen...”
Van idee tot uitvoering…
De Vliegende Hollander kostte bijna 20 miljoen Euro. Omgerekend kostte de Python (1981) 4,3 miljoen Euro, Fata Morgana (1986) 9,5 miljoen Euro, Droomvlucht in (1993) 10 miljoen Euro, Vogel Rok (1998) 12,7 miljoen Euro en PandaDroom (2002) 13,5 miljoen Euro.
Financieel directeur Pier Holtrop omschrijft waarom hij goedkeuring gaf voor een dergelijke investering: : "Allereerst is De Vliegende Hollander de grootste attractie tot nu toe gebouwd in de Efteling. Er zijn letterlijk vele tonnen materiaal in de bouw verwerkt en er zijn veel mensen ingezet. Er is veel geld gestoken in bijzondere technieken en zgn. ‘special effects’. Wij vinden dat de Efteling moet blijven investeren en innoveren. Vooral door unieke attracties in Efteling-thematiek te bouwen kunnen wij onze positie op onze dynamische aanbiedersmarkt handhaven. De Efteling speelt tenslotte in Europa geen kleine rol. Wij staan als attractiepark 6e op de lijst van bestbezochte Europese parken (bron: Funworld Magazine 2006). Innovatie kost enerzijds veel geld, maar anderzijds staat er binnenkort een zeer aantrekkelijke attractie met een hele hoge kwaliteitsstandaard, die zorgt voor nieuwe bezoekers en herhalingsbezoek."
4 maart 2006 - Het Parool
De Vliegende Hollander
door Joris Roes
Als alles goed gaat, kunnen bezoekers vanaf eerste paasdag in de Efteling in De Vliegende Hollander. Een stevige maag lijkt vereist.
Hij staat trots te kijken, zeg maar gerust te glunderen. Erik van den Brand, directeur projectontwikkeling en ontwerp van de Efteling, is al achttien jaar aan het park verbonden. ''Maar dit is de meest spectaculaire attractie die we ooit gemaakt hebben. Alle ingrediënten die in de attractiewereld bestaan, komen samen in De Vliegende Hollander. De liefhebber zal genieten.''
De Efteling presenteerde de nieuwste attractie vorige maand alvast aan de pers. Hoewel er de komende maand nog flink gewerkt moet worden, was het toch feestelijk. ''Met een grote smet,'' aldus Efteling-directievoorzitter Ronald van der Zijl. ''Dat bij de bouw van De Vliegende Hollander iemand om het leven is gekomen, is dramatisch.'' Wat voor soort attractie De Vliegende Hollander eigenlijk genoemd moet worden, weten ze in Kaatsheuvel eigenlijk ook niet. ''Het is geen achtbaan, geen darkride, geen splash en geen walk-through,'' zegt Van den Brand in waar attractiejargon. ''Noem het maar een heftige combinatie daarvan.''
De Vliegende Hollander vertelt de sage van Willem van der Decken. Zijn schip Den Hollander was in de zeventiende eeuw het snelste van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. De kapitein leefde er goed van. Maar niemand kende zijn dubbelleven: behalve kapitein was de hebzuchtige Van der Decken ook smokkelaar. Op eerste paasdag 1678 voer hij tegen alle regels in en ondanks slecht weer toch uit. Zijn schip veranderde in een mysterieus spookschip, De Vliegende Hollander. Er wordt, behalve geheimzinnige verhalen over een uitgebrand spookschip dat boven de golven vliegt, nooit meer iets vernomen van kapitein en bemanning.
In de Efteling-attractie, die bij de Python en de Pegasus staat, beleven de bezoekers vanaf half april het verhaal van Van der Decken. Tijdens het wachten op de tocht lopen de bezoekers door het huis en de smokkelgang van de kapitein en bezoeken ze het café waar hij in eenzaamheid dronk op zijn successen. Uiteindelijk wordt op de kade ingestapt.
Het belooft een beproeving van de maag te worden. Het begin is rustig. Wat de bezoekers daarna 'op open zee' meemaken, houdt de Efteling nog geheim. ''Maar neem van mij aan dat het zijn weerga niet kent,'' zegt Ronald van der Zijl.
De bezoekers ontsnappen aan het onheil via een steile achtbaan, die ook buiten het gebouw komt. ''Daarin variëren de g-krachten van nul tot drie,'' zegt Van der Zijl. De topsnelheid is zeventig kilometer per uur. De rit eindigt met een splash in
het water. Daarvoor maakt de Efteling gebruik van een al bestaande vijver. De sloep vaart vervolgens terug naar de kade, die drie minuten en 43 seconden na de start weer bereikt wordt. De val in het water heeft voor discussie gezorgd, zegt Van der Zijl. ''Je kunt mensen in de winter niet nat laten worden. We hebben nu iets ontwikkeld waardoor we zelf bepalen of de bezoekers wel of niet nat worden bij de landing.''
De Vliegende Hollander is zo goed als klaar. Als niets tegenzit, kunnen de eerste bezoekers net als Willem van der Decken op eerste paasdag uitvaren. Maar de reis mag niet zo aflopen als die van Van der Decken, dus houdt Van der Zijl een slag om de arm. ''Eerste paasdag past bij de sage, maar we varen alleen uit als echt alles klaar is.''
2 maart 2006 - Oor.nl
Merkelbach componist nieuwe Efteling-attractie
Op 16 april a.s. is het zover. Dan zal de grootste en duurste Efteling-attractie aller tijden dan worden geopend voor publiek. 20 Miljoen euro heeft de watercoaster gekost, waarin de legende van De Vliegende Hollander centraal staat. Opmerkelijk is dat de muziek voor deze attractie is geschreven door RENÉ MERKELBACH, bekend van zijn werk voor o.a. Within Temptation, Krezip, Ayreon, Gorefest en Racoon.
Maar liefst zestien stukken nam Merkelbach recentelijk op in Praag, waar hij werkte met het 60-koppige Prague Symphony Orchestra. De zestien muziekstukken zijn bestemd voor diverse scenes van de nieuwe attractie. Voor de vocalen die daarbij te horen zijn werd de hulp ingeroepen van Floor Jansen van de band After Forever.
Op dit moment werkt Merkelbach – die voor zijn bijdrage aan de cd Mother Earth van Within Temptation onlangs nog werd bekroond met een platina plaat voor de 200.000 verkochte exemplaren in Duitsland - aan twee Efteling-commercials die Nederland bekend moeten gaan maken met de nieuwe Efteling-sensatie De Vliegende Hollander.
Half maart zal de muziek voor De Vliegende Hollander worden getest in de attractie zelf. De Vliegende Hollander zal voor het publiek geopend worden op 1e paasdag, de dag waarop de vloek van de Vliegende Hollander werd uitgesproken over VOC-kapitein Willem van der Decken.
1 maart 2006 - Karrewiet op KetNet
Op 1 maart 2006 was De Vliegende Hollander één van de onderwerpen van het programma Karrewiet op de Vlaamse jeugdzender Ketnet. Kleine verslaggever Matthias kreeg van bouwcoördinator Peter Koppelmans een rondleiding in en om het gebouw.
23 januari 2006 - Algemeen Dagblad
Nieuwe attractie Efteling
Kaatsheuvel - Het mysterieuze spookschip De Vliegende Hollander, de nieuwste attractie van de Efteling in Kaatsheuvel, vaart eerste paasdag (16 april) uit.
Dat heeft directievoorziter R. van der Zijl zaterdag bekendgemaakt.
De Vliegende Hollander is de grootste en duurste attractie (20 miljoen euro) die de Efteling ooit heeft gebouwd. ,,Voor de Vliegende Hollander heeft het familieattractiepark het beste uit diverse topattracties bij elkaar gebracht'', zei Van der Zijl.
De directievoorzitter noemt de nieuwste attractie iets bijzonders, ook al omdat die bijna volledig door de Efteling is bedacht en ontwikkeld. De pretparkkenner omschrijft de aanwinst als ,,een combinatie van een walk-through, darkride, achtbaan, watercoaster en een splash, samengevat in een rijk gethematiseerd geheel, dat zich zowel binnen als buiten afspeelt''.
De Vliegende Hollander vertelt de legende rond de 17e eeuwse kapitein Willem Vanderdecken van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC), en zijn schip 'Den Hollander'. Tegen alle regels in vaart de hebzuchtige kapitein in 1678 op een stormachtige eerste paasdag uit, de verdoemenis tegemoet.
De bezoeker wordt meegenomen naar de Gouden Eeuw en maakt mee hoe de succesvolle VOC-kapitein uit hebzucht zijn carrière vergooit en een groep kapers aanvoert. Daarmee tekent hij zijn eigen noodlot en is gedoemd om met zijn mysterieuze, vurige spookschip voor eeuwig de zeven zeeën te bevaren.
De attractie begint in het huis van Vanderdecken, via een smokkelgang komt de bezoeker vervolgens bij een haven uit om met een sloep in bijna vier minuten tijd de vloek van De Vliegende Hollander te trotseren. Daarbij stijgt de sloep in een hoek van 45 graden naar 22,5 meter en haalt op zijn tocht snelheden van ruim zeventig kilometer per uur.
In oktober vorig jaar kwam een 55-jarige bouwvakker uit Breda bij de bouw van de attractie om het leven toen het dak van een tunnelbak instortte en de man vier meter naar beneden viel.
21 januari 2006 - Efteling Website
Nieuw in de Efteling: De Vliegende Hollander
Familieattractiepark de Efteling opent aanstaande 1 april weer haar poorten voor het publiek. Op 1e Paasdag, komt in het park de legende van 'De Vliegende Hollander' tot leven. Dan opent de nieuwe, grootste en duurste attractie ooit. De Vliegende Hollander is bijzonder, omdat het een combinatie is van een walk-through, darkride, een achtbaan, een watercoaster en een splash, samengevat in een rijk gethematiseerd geheel, dat zich zowel binnen als buiten afspeelt. De attractie werd vrijwel helemaal in eigen huis bedacht en ontwikkeld en is spraakmakend te noemen. De bezoekers gaan terug in de tijd, naar de Gouden Eeuw, de tijd van de succesvolle Verenigde Oostindische Compagnie. Een spectaculaire tocht voert de bezoekers naar een hoogte van 22,5 meter en laat hen met snelheden van ruim 70 km per uur de vloek van het spookschip trotseren. Daarbij is men onderhevig aan G-krachten variërend van 3x het eigen lichaamsgewicht tot bijna gewichtsloos. Er is een investering van bijna 20 miljoen Euro mee gemoeid.
Topattracties bij elkaar gebracht
In een havenstadje uit de Gouden Eeuw varen sloepen af en aan om de bezoekers mee op reis te nemen. Waaghalzen kunnen met een sloep de vloek van De Vliegende Hollander
trotseren. Er volgt een spectaculaire tocht om uiteindelijk weer veilig het beschutte havenstadje te bereiken. "We hebben het beste uit diverse topattracties bij elkaar gebracht tot een geweldige totaalbelevenis." zegt Ronald van der Zijl, directievoorzitter van het Kaatsheuvelse park, "Een attractie voor durfals met als toefje op de taart de splash! Een attractie als deze is in geen enkel ander park te vinden". Voor De Vliegende Hollander geldt een minimum-lichaamslengte van 1.20 meter. Bezoekers op de stadswal van het havenstadje of op het terras van het horecapuntje De Kombuys hebben een prachtig uitzicht op het buitendeel van de spannende ride.
Cultureel erfgoed
Voor de nieuwste attractie liet de Efteling zich inspireren door de eeuwenoude legende van de Vliegende Hollander: Ik zal vaeren, storm of gheen storm, Paesen of gheen Paesen. Ik zal vaeren, al is het tot in den eeuwigheid! Dat schreef kapitein Willem van der Decken in 1678 in zijn logboek. Hiermee tartte hij de regels, het fatsoen en de elementen. En tekende hij zijn eigen noodlot… Zijn schip veranderde in een mysterieus, vurig spookschip dat werd gedoemd voor eeuwig de zeven wereldzeeën te bevaren als 'De Vliegende Hollander'...
De Efteling draagt sinds haar oprichting in 1952 het culturele erfgoed van sprookjes, sagen en legenden een warm hart toe. Sprookjes kwamen tot leven en in de loop der jaren vonden ook verhalen uit duizend-en-een-nacht (Fata Morgana en Vogel Rok) en de sage over de Bokkenrijders (Villa Volta) een permanent thuis in het park.
25 oktober 2005 - Personeelsblad Efteldingen
Nieuwe tv-spot zet De Vliegende Hollander én het Efteling-gevoel in de spotlights
Het zal niemand ontgaan zijn dat de Efteling volgend jaar De Vliegende Hollander aan haar gasten presenteert. Om de nieuwe attractie voor een groot publiek in de spotlights te zetten, is er in de afgelopen tijd hard gewerkt aan een nieuwe tv-commercial. Caroline Segers-Pennings en Gwen de Kroon hebben daar hun handen aan vol gehad.
"Toen Olaf Vugts de opdracht gaf voor een nieuwe commercial zijn wij meteen gaan denken," licht Carol toe. "Onze ideeën hebben wij eerst laten uittekenen tot een soort verhaaltje. Vervolgens zij wij met drie bureaus om tafel gaan zitten om te zien wie die plannen het beste kon uitvoeren. En, niet onbelangrijk, voor een aantrekkelijke prijs. De keuze is uiteindelijk gevallen op Bijker Produkties. Regisseur Dennis Bots, die voor hen werkt, kent de Efteling heel goed door eerdere oprdrachten en hij heeft duidelijk het Efteling-gevoel."
Om de tv-spot op te nemen, werden drie draaidagen gereserveerd. Twee daarvan, met opnamen in het park, zijn inmiddels achter de rug. De derde, in de attractie De Vliegende Hollander, wordt later gepland. Immers, de attractie is nu nog in aanbouw.
Veel steun uit het Park
De organisatie van de opnamen was een heel karwei. Samen met Mike Assmann van afdeling Evenementen, trok Gwen in de voorbereiding en tijdens de opnames de kar.
"Er moesten acteurs gecast worden en figuranten gezocht en georganiseerd," vertelt Gwen. "Delen van het park moesten worden afgezet en de beveiliging diende paraat te zijn. Uit het park hebben wij voor de opnamen heel veel steun gekregen. Iedereen kwam zijn afspraken na, was gemotiveerd en heel enthousiast. Dat werkt prettig. Ook onze gasten vonden het niet erg dat er delen van het park even gesloten waren omdat er opnamen gemaakt werden. De meesten vonden het zelfs wel interessant."
Een aantal opnamen verliepen redelijk spectaculair. "Wij gebruikten onder andere een minihelikopter die vanuit de lucht opnamen schoot van het hotel en van attracties in het park. Diezelfde opnametechniek is gebruikt voor films van James Bond en Mission Impossible. Dat zegt wel iets over het bijzondere ervan."
De spot, die vanaf de opening van het zomerseizoen 2006 op tv te zien is, duurt 30 seconden. Er worden ook kortere versies van gemaakt. Het is de bedoeling dat de tv-spot twee seizoenen gebruikt gaat worden. "In de spot laten wij niet alleen De Vliegende Hollander zien. Ook andere delen van het park komen uitgebreid in beeld. De nieuwe attractie is wel de rode draad, maar heeft niet de hoofdrol."
Caroline verwacht veel van de nieuwe commercial. "De Efteling moet helemaal in de gedachten van de potentiële bezoekers gaan zitten. Zij moeten denken van 'yes, daar móeten wij naar toe en dat móeten wij zien en beleven'. Wij richten ons daarbij niet alleen op De Vliegende Hollander, maar ook op een totaal Efteling-gevoel. De commercial moet ook de tienerdoelgroep aanspreken. Die zal zich namelijk het meest aangetrokken voelen door De Vliegende Hollander."
21 oktober 2005 - ANP
Dode door bedrijfsongeval in EftelingKAATSHEUVEL - In attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel is vrijdagmorgen iemand om het leven gekomen. De man kwam om het leven bij bouwwerkzaamheden voor de nieuwe attractie De Vliegende Hollander. Dat heeft de politie meegedeeld.
De man was beton aan het storten op het dak van een tunnel. Rond elf uur stortte de constructie in en daardoor viel het slachtoffer vier meter naar beneden. Bezoekers merkten weinig van het ongeluk.
De hulpverlening kwam zeer snel op gang omdat de Efteling een eigen hulpdienst heeft. Desondanks overleed de man ter plaatse aan zijn verwondingen. De arbeidsinspectie en de technische recherche stellen een onderzoek in naar de toedracht van het ongeval.
Het 20 miljoen euro kostende spookschip De Vliegende Hollander moet de grootste en duurste attractie worden van de Efteling. Het publiek maakt er kennis met het VOC-schip van kapitein Willem van der Decken uit de Gouden Eeuw.
Het einde van het zomerseizoen 2005 verloopt voor de Efteling alles behalve vlekkeloos. Op 10 september kwam door een storing een van de karretjes van de Python, in de klim tot stilstand. Het wagentje zakte drie meter terug naar beneden. De 24 jaar oude achtbaan werd een aantal dagen buiten gebruik gesteld. Een paar dagen eerder moest een deel van het attractiepark enige tijd ontruimd worden omdat er aan de weg die vlak langs het park loopt, een gaslek was gevonden.
14 oktober 2005 - Metro
Efteling bouwt aan nieuwe attractie Het mysterieuze spookschip De Vliegende Hollander wordt de nieuwste attractie van De Efteling.
Bezoekers kunnen dan in de tijd van de Gouden Eeuw meemaken hoe de succesvolle kapitein Willem van der Decken van de Verenigde Oost-Indische Compagnie zijn carrière vergooit en een groep kapers aanvoert. Hij tekent daarmee zijn eigen noodlot. Volgens een woordvoerder van het pretpark is de nieuwste attractie de grootste en duurste tot nu toe. Het spookschip kost ongeveer 20 miljoen euro.
13 oktober 2005 - BN/De Stem
Efteling bouwt grootste attractie ooit
De Efteling in Kaatsheuvel opent in 2006 de grootste en meest kostbare attractie ooit. Kosten: 20 miljoen euro. De naam: 'De Vliegende Hollander'.
Over de aard van de spectaculaire aanwinst wil het pretpark nog niet alles loslaten, maar zeker is dat het mysterieuze spookschip een van de snellere attracties zal zijn. De bezoeker waant zich in een schip, dat met brandende zeilen vliegt boven de golven, tegen de wind in! Een aanvaring met het schip zou ongeluk, dood en verderf kunnen brengen.
De werkzaamheden zijn in volle gang. Vanaf 1 april, bij de opening van het nieuwe seizoen, kunnen bezoekers het spookschip proberen.
29 mei 2005 - De Waalwijker
Efteling-fans onthullen nieuws pretpark op internetEfteling bouwt waterachtbaan De Vliegende Hollander
Door Patrick van Engelen
KAATSHEUVEL - De Efteling is begonnen met de bouw van een nieuwe grote spectaculaire attractie: De Vliegende Hollander. Veel meer dan dat wil het Kaatsheuvelse pretpark nog niet loslaten over deze toevoeging aan het park. Maar natuurlijk zijn er ook andere informatiewegen die naar Rome leiden. Vooral via internet. Niet altijd even betrouwbaar, maar op zijn minst interessant. Of er later nu wel of niets van blijkt te kloppen...
Henk Groenen is hoofd communicatie bij het familiepark en houdt zijn mond op een vriendelijke manier stijf gesloten over het onderwerp: ”Na de zomer komen we met meer informatie naar buiten over De Vliegende Hollander. Ik kan wel zeggen dat het een bijzondere attractie gaat worden. Verder vertel ik niets.”
Echt verrassend is het antwoord van de heer Groenen niet. De informatie over een nieuwe attractie ligt gevoelig in de woelige vrije tijdsmarkt. Zorgvuldig je publiciteitsoffensief kiezen is heel normaal en misschien ook wel verstandig. Zeker als je zo’n dure attractie (zo’n 20 miljoen euro) gedeeltelijk in eigen beheer maakt. De concurrentie ligt op de loer en je wilt de eerste zijn die met een nieuw concept komt.
Je kunt je als journalist natuurlijk neerleggen bij het feit dat een voorlichter niets wil verklappen. En meestal doen we dat ook wel. Het betreft hier immers niet een groot politiek schandaal naar buiten gebracht dient te worden. Maar waarom zou je in de krant niet over een onderwerp berichten als er al volop informatie op internet te vinden is. Je hoeft alleen maar ‘Vliegende Hollander’en ‘Efteling’ in te tikken bij ‘google’ en vele ‘hits’ rollen over je beeldscherm. Het Kaatsheuvels park is geliefd onder pretparkliefhebbers en dat is op het wereldwijde web te merken. Talloze fansites zijn er over De Efteling. Soms bijna net zo sprookjesachtig als het park zelf, andere zitten wat amateuristischer in elkaar. Overeenkomst is dat de makers allemaal grote liefhebbers zijn van het familiepark. Fans, kun je ze wel noemen. Op diverse forums wordt fanatiek gesproken over de nieuwe attractie in De Efteling. Op www.themepark.nl wordt zelfs elke dag een foto geplaatst van de bouwvorderingen. Misschien een tikje te fanatiek, want echt veel veranderen doet er niet aan de foto’s maar het geeft aan dat elke informatie die er is over De Efteling interessant is voor deze liefhebbers.
Eftelist
Een van de meer serieuzere sites waar gediscussieerd wordt is www.eftelist.nl. Het forum is alleen na toestemming van een beheerder toegankelijk, maar ook op de site zelf staat veel informatie over de nieuwe attractie. Bouwtekeningen, een heuse 3-D animatie en een verhaal over de Legende van de Vliegende Hollander. We besloten een mailtje te sturen met een aanvraag voor een interview. Want waar halen de makers van zo’n site al die informatie toch vandaan? We spraken in het informatiekantoor van de gemeente Loon op Zand af met Ilona (23) en Jaap (22), twee van de acht oprichters van Eftelist. "Ze worden hier bij de gemeente wel een beetje gek van ons omdat we elke keer komen", vertelt de vrolijke Ilona. "Maar bouwtekeningen van de nieuwe attractie liggen hier gewoon ter inzage en iedereen kan ze bekijken. De Efteling is verplicht in verband met bouwvergunningen en eventuele bezwaarschriften daarop van burgers om de tekeningen ter inzage bij de gemeente te leggen. Dat is natuurlijk ook interessant voor ons, want we vinden het leuk om met primeurs te komen. We waren de eerste die bouwtekeningen van het Anton Pieck Plein naar buiten brachten en ook bij Loeki de Leeuw in het Carnaval Festival en Het Meisje met de Zwavelstokjes hadden we de primeur." Eftelist.nl heeft zo’n 400 leden. Ilona: "We hebben de site opgericht omdat op veel andere sites nogal veel onzin werd verkondigd in de forums. Wij willen wat serieuzer omgaan met het 'fan'
zijn van de Efteling en pakken de site dan ook wat serieuzer, journalistieker aan. De leden komen uit heel het land. Ik kom zelf uit Alblasserdam, toch een eindje van de Efteling af.” Jaap komt uit Breda en praat wat rustiger en genuanceerder dan Ilona. Maar hij deelt de liefde voor de Efteling: ”We zijn natuurlijk liefhebbers, maar op internet zie je vaak dat er kritiekloos wordt gekeken naar wat De Efteling doet. Wij geven ook regelmatig kritisch commentaar. Door bezuinigen verdwijnt vaak veel van het oorspronkelijke idee van een attractie. Vooral aan de buitenkant en het decor wordt vaak minder geld uitgegeven dan vooraf de bedoeling was. De Vogel Rok was in zijn oorspronkelijke idee veel spectaculairder qua thematisering. Aan de buitenkant kun je dat nog goed zien. Er was een prachtig dak gepland maar nu zie je een simpele rieten bedekking. Ook bij de PandaDroom is zichtbaar aan de buitenkant bezuinigd. Wij vinden dat als liefhebbers van het thematische gedeelte van de attracties altijd heel jammer. Een mooie afwerking is belangrijk voor ons. We hopen daarom ook dat bij deze nieuwe attractie de oorspronkelijke plannen gehandhaafd blijven, maar we horen al dat er waarschijnlijk wederom bezuinigd wordt op het ontwerp. Wij vinden dat jammer omdat het volgens ons wel weer eens tijd wordt voor De Efteling om groot uit te pakken met een goed afgewerkte attractie. Als je een beperkt budget hebt, moet je keuzes maken. Je kunt er voor kiezen om het sprookjesbos elke keer een beetje uit breiden, maar ik zou nu volledig voor De Vliegende Hollander gaan.” Ilona: ”Begin 2004 hoorden we dat er een waterattractie in De Efteling zou komen. Het thema was toen nog onbekend. Al snel werd ons duidelijk dat het ging over een watercoaster, een waterachtbaan dus. Beetje bij beetje krijgen we dan informatie en soms ook tekeningen los. Vaak van medewerkers die het wel leuk vinden wat wij doen. We gaan echter nooit zeuren bij De Efteling om informatie. Bovendien krijg je dan toch niets te horen. We ontvangen wel persberichten en hebben een goede verstandhouding met het park”. Henk Groenen van de Efteling bevestigt dat: ”We maken geen onderscheid tussen de sites, maar we vinden het wel leuk. Het zijn leuke mensen van Eftelist.”
Als we de informatie van Ilona en Jaap mogen geloven wordt De Vliegende Hollander waarschijnlijk een achtbaan die van binnen naar buiten voert en waarschijnlijk ook over (en misschien wel door red.) de oude kanovijver voert. Het terrein waar nu volop gebouwd wordt is ook wel bekend als de plek van het oude zwembad. De Vliegende Hollander zal dus dichtbij de achtbanen Python en Pegasus komen te liggen. Het door de Efteling zo genoemde Ruigrijk krijgt er dus nog een wilde attractie bij. Ilona: ”Dat is op zich wel mooi De gethematiseerde delen (zoals Ruigrijk en Anderrijk) in De Efteling zijn in 1999 geïntroduceerd, Bij vele pretparken hadden ze thema’s en daarin ging de Efteling mee. Maar omdat alle attracties er al stonden was de thema-indeling wat geforceerd en werd het een beetje een rommelpotje."
Jaap vervolgt zijn verhaal over De Vliegende Hollander: ”Het gebouw is binnen te klein om een volledige achtbaan kwijt te kunnen. Daarom zal de baan ook naar buiten moeten. Binnen komt waarschijnlijk het startstation waarna een gedeelte van de rit in het gebouw is. Op de bouwtekening lijkt binnen ook een bak met water te zijn. Daarna voert de tocht via een hoge toren (waarschijnlijk een lift) naar het buitenstuk en kom je vanaf daar weer het startstation binnen op.”
Natuurlijk is deze informatie niet ‘waterdicht’ en kan er in de plannen van de Efteling nog het een en ander gebeuren. ”Bij De Efteling weet je het nooit”, zegt Ilona. En is dat eigenlijk ook niet gewoon mooier? Dat het sprookjespark zelf de meest doorgewinterde Efteling-kenners nog voor de gek kan houden?
1 december 2004 - Personeelsblad Efteldingen
Vliegende Hollander
Het houdt de gemoederen al een tijdje bezig: wat wordt de nieuwe attractie in 2006? Efteldingen heeft de eer officieel bekend te maken wat de naam gaat worden: De Vliegende Hollander.
Wat voor attractie het wordt, houden we nog even geheim. Begin volgend jaar wordt een start gemaakt met de bouw. In de volgende edities komen we hier uitgebreid op terug.
15 april 2004 - Brabants Dagblad
Besluit over nieuwe attractie in de Efteling valt nog dit seizoen
Op donderdag 15 april 2006 publiceerde het Brabants Dagblad een artikel over de hardnekkige geruchten die op internet circuleerden met betrekking tot de nieuwe Vliegende Hollander-attractie in de Efteling. Eftelingwoordvoerder Henk Groenen gaf geen uitsluitsel over deze geruchten, maar vertelde wél dat de Efteling van plan was om over ongeveer een half jaar een keuze te maken uit een portefuille met mogelijke nieuwe attracties, die circa tien opties zou bevatten.
2 april 2004 - Citaat uit mailtje op Eftelist
Vliegende Hollander-attractie in 2006!
Zoals jullie allemaal onderhand wel weten begint de Efteling aan het einde van dit jaar met de bouw van de nieuwe grote attractie, die als alles goed loopt in 2006 voor het publiek geopend zal worden. Nu gonst het omtrent deze ride al jaren van de geruchten en de meest wonderbaarlijke thema's zijn inmiddels ter sprake gekomen.
Maar het lijkt erop dat we er onze speculaties voortaan alleen nog maar op de precieze uitvoering van de attractie hoeven te richten; dankzij diverse (onafhankelijke) bevestigingen kunnen we er nu wel zo'n beetje vanuit gaan dat het thema bekend is. Helemaal zeker weten doe je het natuurlijk nooit, maar het moet wel héél gek lopen wil de Efteling over twee jaar niet uitgebreid worden met een heuse Vliegende Hollander-attractie!
En niet zomaar eentje. Eén van onze bronnen berichtte enthousiast over een watercoaster, projecties op een enorm regengordijn, een lifthill van dertig meter, een drop van acht meter en een gigantisch groot schip. 'Jaaaajaaaa, het zal allemaal wel' is een hoogst begrijpelijke reactie (nogmaals, bij de Efteling is nooit iets helemaal zeker), maar onthou in elk geval voor de zekerheid waar je het voor het eerst gehoord hebt als je over twee jaar je eerste ritje maakt.