De collega's van Parkcast verrasten ons deze week met een dik vijftig
minuten durend interview met Olaf Vugts, directeur marketing &
development. Olaf Vugts komt verbazingwekkend sterk naar voren in dit
interview. Zijn aanstekelijke enthousiasme spreekt absoluut voor hem,
evenals de openhartigheid waarmee hij vertelt. Het is haast jammer dat
hij daarvan niet nog meer gebruik maakt. Zijn authentieke emoties
maken Vugts misschien wel tot de meest bezielde Eftelingdirecteur in
de geschiedenis. Hoge bomen vangen veel wind en de kritiek die de
Efteling de afgelopen jaren te verduren kreeg, richtte zich dan ook
veelal op de verantwoordelijk directeur. Dat was lang niet altijd
terecht en Vugts lijkt met dit interview een beetje af te rekenen met
de criticasters.
Licensing en Media
Het is jammer dat bepalende zaken niet of nauwelijks worden besproken.
Het is volgens mij namelijk niet de vraag *of* de Efteling zich moet
richten op koekjes en televisieseries, maar hoe ze dat het beste doen
met behoud van de sterke identiteit. Licensing en Media kunnen op den
duur namelijk prima op zichzelf staande afdelingen worden die niet
knabbelen aan het budget van het attractiepark, maar ze kunnen wel de
sterke merknaam afzwakken doordat ze qua stijl of kwaliteit niet te
rijmen zijn met het park. Een grote flop als Efteling Tycoon zal nog
geen grote gevolgen hebben, maar zoiets moet liefst niet nog eens
gebeuren. De Efteling moet ook op dit gebied durven eigenwijs te zijn
en de wil hebben om de allerbeste te zijn om zich zo te onderscheiden
van de concurrent. De voorstelling Sprookjesboom op Reis heeft die
potentie. Laat het een voorbode zijn voor meer stijlvolle, eigen
producties. Dan bedoel ik overigens niet eens per se de producties in
het Efteling Theater. Om serieus genomen te worden in de theatersector
en om de boel rendabel te houden moet er plek zijn voor grootschalige
producties. 'Laaf de musical' of 'Sindbad en het dal der diamanten' in
Eftelingstijl zijn op het moment misschien niet reeel. Het Efteling
Theater mag best een grote speler in musicalland zijn, maar dan moet
je niet denken het Eftelinggevoel te verspreiden door The Sound of
Music naar Belgie te brengen. Daar geloof ik niet in. Zo'n musical is
verankerd in de levens van miljoenen mensen wereldwijd. Dat geef je in
een paar maanden geen Eftelinggevoel mee.
Educatief
Vugts vertelt over de educatieve waarde die een productie van de
Efteling moet hebben. We vinden het terug in de serie Sprookjes waarin
de Efteling ervoor koos zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke
sprookjes te blijven of in de Sprookjesboom, waarin in elke aflevering
een moraal is verwerkt. Dat is een mooi uitgangspunt, maar wat mij
betreft geen pure noodzaak. Romantiek en magie zijn de toverwoorden!
Bosrijk
Over Bosrijk vertelt Vugts dat het de bedoeling is om na de Winter
Efteling van 2009-2010 het vakantiepark weer voor een paar maanden op
slot te gooien: "In februari heb ik het Bosrijk gewoon dicht."
Gelukkig wordt ingezien dat een jaarrond-openstelling op dat moment
nog niet mogelijk is. Daarbij heeft de Efteling zo de kans om in
februari en maart de gang van zaken te analyseren en waar nodig te
verbeteren. Wanneer een jaarrond-exploitatie wel mogelijk is weet ik
niet. Ik kan me voorstellen dat de Efteling in elk geval gaat proberen
zo snel mogelijk de periode tussen zomer en winter te overbruggen. Een
Sinterklaas-evenement gedurende enkele weken zou natuurlijk een
mogelijkheid zijn. Feit is natuurlijk wel, dat het park in die periode
veel inkomsten uit uitkopen zou kunnen mislopen als het open gaat voor
het gewone publiek. Met een maximum van 1400 verblijfsgasten en een
handje vol diehards is het lastig rendabel te draaien. Er zal een
nieuw evenwicht gevonden moeten worden.
Radio en TV
Efteling Radio start eind juli met de uitzendingen. De zender zal te
beluisteren zijn in de ether in de omgeving van Kaatsheuvel, maar ook
via internet. Het is een project waar ik erg enthousiast over ben,
maar ik heb ook zeker mijn twijfels. Ik kan niet inschatten hoeveel
animo ervoor is en hoeveel luisteraars er nodig zijn om het project
rendabel te krijgen. Misschien valt dat nog wel eens tegen. Ik vind
het wel erg leuk dat het park er meteen 'entertainment' omheen creƫert
in de vorm van reporters met speciale kleding.
Het noemen van de naam van Jeroen Soer deed me wel even de wenkbrauwen
fronsen. Zou de Efteling niet weten van zijn beruchte verleden in de
mediawereld? Met zijn twijfelachtige reputatie als radioman lijkt het
erop dat hij zich weer eens ergens naar binnen heeft gebabbeld. Ik
hoop dat de Efteling waakzaam zal zijn, want Soer laat tot op heden
een spoor van faillisementen en mislukte projecten achter zich. Voor
wie niet bekend is met Jeroen Soer, heb ik een artikel uit de
Volkskrant uit 2004 opgezocht: http://documenten.eftelist.nl/data/jeroensoer/brokkenpiloot.pdf
De drang om altijd en overal aanwezig te zijn zorgt er ook voor dat
Efteling TV eerder komt dan gepland. Vugts wil zo snel mogelijk een
eigen zender ("Mijn eigen themakanaal op tv") Ik vraag me af of daar
momenteel al voldoende content voor beschikbaar is. Radiotijd kun je
opvullen met muziek, maar voor televisie ligt dat toch nog iets
lastiger. Ik denk dat men hiervoor misschien beter even rustig de tijd
kan nemen, zodat een mooi omkaderend programma kan worden opgezet,
waarbinnen tv-series en verslag uit het park kan worden afgewisseld.
Zelfs met de producties Pardoes en TiTa Tovenaar wordt het lastig een
dagelijks programma samen te stellen.
Sprookjesboom
Er komt een negen meter hoge Sprookjesboom, die door Karel Willemen
opnieuw is ontworpen om hem beter aan te laten sluiten bij het bos,
gelukkig minder cartoony dus. Het blijft een lastige afweging. Aan de
ene kant moet hij zo Piecks mogelijk zijn, aan de andere kant ook
herkenbaar als de Sprookjesboom uit de tv-serie. Ik ben er nog niet
geheel gerust op. Eventuele watereffecten helpen daar ook niet echt
aan mee. Het moet geen pretpark worden hoor! :) Maar goed, ze nemen
uitgebreid de tijd voor de realisatie van dit project. Het kan honderd
keer sfeervoller dan alle sprekende fonteinen ter wereld bij elkaar.
Minder kitsch, meer verwondering. I'll keep my fingers crossed.
De vergelijking die Vugts trekt tussen de Sprookjesboom en de Fakir is
scheef. Eigen verhalen en sprookjes juich ik alleen maar toe, maar
Vugts kan niet ontkennen dat de Fakir barst van de Pieckse
stijlkenmerken, die ik bij de Sprookjesboom helaas niet verwacht.
Ilona:
> Vugts is niet geintereseerd in infill-attracties. Wat jammer!
> Ik voel me helemaal niet zo prettig bij het infill-loze beleid
> van de Efteling en het voornemen om elke heel-veel-jaar met
> een grote attractie uit te pakken. Een klein tof achtbaantje
> erbij, graag juist! Oh, wat zou ik het toch prettig vinden als
> de Efteling *wel* gewoon met enige regelmaat iets kleins uit een
> catalogus plukte om er zelf een fraai themajasje omheen te
> hangen. Veel prettiger dan die enorme tijd tussen mega-projecten,
> en niet alleen voor mij, maar ook voor je ontwerpers en je
> vormgevers, dunkt me.
Ik ben het met je eens, maar mocht de Efteling ooit nog eens denken
aan een kleine darkride of een fraai gethematiseerde spinning-coaster
zullen ze het waarschijnlijk als grote attractie presenteren. Vugts'
mening over Villa Volta zegt hier wat mij betreft genoeg. Het woord
'infill' heeft natuurlijk ook de nare bijklank van een snel
tussendoortje, dat vaak resulteert in een kermisachtige pukeride, die
ik veelal ongeschikt vind voor de Efteling. Een kleinschaligere
attractie met topthematisering behoort hopelijk nog steeds tot de
mogelijkheden...
Ilona over abonnementsprijzen:
> Snap ik heel goed, maar dan moet iemand me toch eens uitleggen
> waarom ik sinds een tijdje in het park haast struikel over de
> 'Vaakhier?'-promotiepostertjes.
Omdat je zo'n leuke woordgrap niet kunt laten liggen? Iets anders kan
ik ook niet bedenken eigenijk. :) Het maximum van 40.000
abonnementhouders is wel een opvallende strategie. Om extreme drukte
door abonnementhouders te voorkomen hanteren parken als Disneyland
naast het jaarrond-paspoort ook abonnementen die op de drukste dagen
geen toegang tot het park verschaffen. Zo bind je meer mensen aan het
park, mensen die ook 'ambassadeur' van het park worden en die je
makkelijk kunt bereiken en kunt verleiden op rustige dagen *wel* te komen.
De prijs van het Eftelingabonnement heb ik overigens altijd zeer
redelijk gevonden. Bij de Efteling heb ik het gevoel echt te betalen
voor de bezoeken die ik aan het park breng. Andere parken houden hun
abonnementsprijzen laag, zodat ik vaak kom en er vervolgens ter plekke
heel veel geld uitgeef. Juist daar zijn de verhoudingen echt scheef.
Het dieptepunt was ooit wel Six Flags Holland dat hun seasonpass
verkocht voor de belachelijk lage prijs van 45 euro. Dat soort
uitverkoop-methoden zijn dodelijk voor de branche.
Al met al was het een interessant interview, waarin Vugts zich prima
presenteert, ondanks wat -al dan niet terecht- egocentrisme en een
overvloed aan marketingtermen die verzonnen zijn om lekker intern te
houden.
Het interview geeft antwoord op vragen die ons al een tijdje
bezighouden en het bevestigt mijn vermoeden dat het verhalende aspect
momenteel centraal staat in wat 'des Eftelings' is, in tegenstelling
tot de uiterlijke eenheid die de Efteling ooit kenmerkte. Op dat
gebied mag er wel wat tegenwicht komen vanuit de creatieve hoek.