Op de vraag of de perfecte Efteling bestaat kan met een volmondig ja
worden geantwoord. Of het park die status ooit zal bereiken is een
heel andere vraag. Wie erin gelooft zal een haast ondraaglijk geduld
moeten betrachten, zo ondraaglijk, dat menig liefhebber in hart en
nieren na een emotionele innerlijke strijd op een kwade dag de
handdoek in de ring zal werpen. Slechts een enkeling beschikt over de
noodzakelijke volharding. Het zijn de vele mooie voornemens en vage
plannen die steeds weer zorgen voor het geloof dat volmaaktheid
bereikbaar is. Onder de noemer 'het oppoetsen van de parel' werkt de
Efteling de laatste jaren aan verbeteringen in het park.
Dat de fundering van Bosrijk momenteel wordt gelegd is een grote
opluchting voor eenieder die zich de afgelopen twintig jaar heeft
beziggehouden met de realisatie van de verblijfsaccommodatie. De
afdelingen media, evenementen en theaterproducties ontstijgen de fase
kinderschoen en vorig jaar werd een absolute recordomzet gehaald.
Ondanks de kritiek op het nieuwe zevenjarenbeleid voor grote
attracties, is het tijd om in het park eens een paar jaar te poetsen
aan de parel. Daar waar in het verleden steken zijn laten vallen zorgt
de opruimgeneratie voor budget voor zaken waar ik tien jaar geleden
niet op had durven hopen. Het Anton Pieckplein werd op een waardige
manier uitgebouwd met een rij geveltjes die de Efteling al heel lang
nodig had om te voldoen aan de verwachtingen van het publiek. De
ongebruikte delen van de wachtrijen van Villa Volta en Vogel Rok
werden eindelijk weggehaald om plaats te maken voor een fraaie
speeltuin -niet de grootste, wel de mooiste!- en een nieuwe wachtrij.
De infrastructuur van het park werd sterk verbeterd en tijdelijke
verlichting werd vervangen door vaste.
Naast dit alles steken er steeds weer nieuwe geruchten de kop op. Veel
plannen worden niet uitgevoerd of jaren uitgesteld. Zo waren er
plannen voor het overdekken van de wachtrij van de Gondoletta, het
omgooien van de meandering bij de Piraña en werd gesproken over een
nieuwe evenementenvoorziening. Ook de plannen voor Uitrijk gingen voor
jaren in de ijskast. Gelukkig zijn er ook ideeën die wel tot
uitvoering worden gebracht. Op het moment is de Waterorgelzaal
gesloten voor groot onderhoud aan het oude orgel.
Op 22 april 2007 jaar schreef ik:
> De plannen voor de opknapbeurt van het Waterorgel zouden
> volgens medewerkers op de lange baan geschoven zijn omdat er
> simpelweg geen geld over is voor een grootse renovatie. Jammer,
> want het orgel is echt versleten. Ik hoop dat ze nog ergens een
> spaarpotje hebben voor een nieuw waterorgel en een paar banken.
Enkele banken zijn vorig jaar uiteindelijk alsnog verschenen,
gelukkig, want er wordt veel gebruik van gemaakt. Een verdubbeling van
de huidige capaciteit is geen overbodige luxe.
Laten we hopen dat deze iconische attractie met respect behandeld zal
worden. De renovatie van het Victoriaanse Theater en het Diorama
hebben eerder geleid tot een terechte herwaardering van deze
pareltjes. Het idee van een legotentoonstelling in de Waterorgelzaal
kan wat mij betreft direct in de prullenbak. De zomertentoonstelling
is prima gehuisvest in het Fata Morganacomplex.
Op 9 juni 2008 schreef ik:
> Grote zaken als een serieuze opknapbeurt van het Waterorgel, de
> verdere thematisering van de rit van de Vliegende Hollander of
> een complete verbouwing van de wachtrij van Droomvlucht staan
> hoog op mijn verlanglijstje.
De Vliegende Hollander wordt de komende tijd even met rust gelaten.
Het is belangrijk dat deze attractie technisch helemaal in orde is,
voordat geïnvesteerd kan worden in verdere afwerking van bijvoorbeeld
de lifthill. Jammer, want de rit kan zoveel beter!
De verbouwing van de wachtrij van Droomvlucht lijkt er dan weer wel
serieus aan te komen. De Efteling heeft budget vrijgemaakt en het
recente verdwijnen van het lelijke projectiescherm en beamer zouden
een eerste stap kunnen zijn. Wanneer begonnen wordt met de verbouwing
is nog niet bekend, maar eind oktober is veelgehoord. Ik ben benieuwd
naar het resultaat. Het zal niet gemakkelijk zijn een sfeervolle
wachtrij te creëren met behoud van de huidige capaciteit. Ik ben nog
steeds van mening dat men zou moeten proberen de oude wachtrij in ere
te herstellen. Een deel van de huidige aanbouw kan er mooi bij
betrokken worden. Het grote voordeel is dat de bezoeker dan rechtdoor
door de grote poort naar binnen kan in plaats van via dat lullige
zijdeurtje. Het is zonde dat je bij zowel Droomvlucht als bij Fata
Morgana en de Piraña momenteel niet door de oorspronkelijke grootse
entree het gebouw betreedt. Het opnieuw in gebruik nemen van de oude
wachtrij biedt meteen de mogelijkheid een nieuwe zaal te bouwen voor
Droomvluchtfeesten. Zo'n zaal kan dan helemaal worden afgestemd op de
wensen van de afdeling Evenementen.
Naast de vergevorderde plannen voor de aanpassingen aan de wachtrij
van Droomvlucht zijn er tekeningen gemaakt voor de bouw van een heus
station voor de Stoomtrein in Ruigrijk. De bezoeker is momenteel nog
aangewezen op een vrij kaal en onhandig perron. De plannen zijn eerder
opgedoken, maar het lijkt er nu op dat de Efteling gebruik wil maken
van het moment dat Ruigrijk toch op de schop gaat voor de aanleg van
nieuwe waterpartijen. Een nieuw station op deze locatie kan deze hoek
een fris aanzicht geven, zeker als ook de nieuwe Likkebaerd en een
nieuw theater in de plannen zouden worden opgenomen. Ik hoop wel,
mocht het station er komen, dat er plaats blijft voor het mooie
Pieckse bord van de 'Efteling Miniatuur Stoomtrein Maatschappy'. De
borden rondom de Stoomtrein hebben hun eigen vormgeving, kleurgebruik
en logo: een mooi moment om iets fraais te behouden en te verbeteren,
want dát is het echte oppoetsen van de parel.