Themeparksymposium NHTV levert weinig nieuwe inzichten,wel contacten
Beste Eftelisten,
Vandaag was het dan eindelijk zover, het allereerste Themeparksymposium van
Nederland, georganiseerd aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en
Verkeer. Ze weten duidelijk van verwachtingsmanagement af, want ze hadden
het symposium voor de zekerheid maar geafficheerd als "mini-symposium".
Desalniettemin was het volgeboekt. Er waren een kleine honderd deelnemers
afgereisd naar Breda: vertegenwoordigers van pretparken, industrie,
studenten en liefhebbers.
Na het gebruikelijke welkomstwoord en een toelichting op de studieriching
Theme Park Management was de beurt aan de eerste spreker:
onderzoeksassistent Frank Cornelissen gaf een overzicht van wat volgens hem
de top-5 trends op het gebied van nieuwe attracties zijn, te weten:
launched coasters, theming rond intellectual property (bestaande
characters), interactie, hoger-sneller-heftiger en upgrading van bestaande
attracties. Hier was weinig nieuws onder de zon.
Hij werd gevolgd door senior lecturer Pieter Cornelis, die zijn onderzoek
presenteerde als een echte reclameman. Cornelis heeft een model ontwikkeld
waarmee het effect van een nieuwe attractie gekwantificeerd kan worden. Tot
op heden wordt er maar een slag naar geslagen. Opvallend was dat bleek dat
parken die eens in de drie jaar een grote nieuwe attractie neerzetten de
meeste extra bezoekers weten te trekken, meer dan hen die dit vaker of
juist minder vaak doen.
Henk Groenen, oud-hoofd-communicatie-Efteling, presenteerde zijn "Marketing
101" met tips die naar mijn bescheiden mening voor iedereen in de zaal wel
bekend zouden moeten zijn. Wel noemde hij een paar interessante voorbeelden
uit de Efteling:
* Bij het onderwerp "overpromise", waarbij je te hoge verwachtingen wekt
bij je bezoekers, noemde hij Vogel Rok als voorbeeld. Bezoekers verwachtten
dat ze dit in de attractie gaan zien: http://www.youtube.com/watch?v=o6if1bWdK9A
* Het effect van Pandadroom op zowel het merk Efteling als het WNF is
neutraal gebleken.
* De reclame voor de Vliegende Hollander is zo gemaakt dat het hele park
onder de aandacht gebracht wordt. Zelfs het hotel is erin verwerkt: http://www.youtube.com/watch?v=8YplCqrChl0
BillyBird-eigenaar Ton Derks hield het laatste praatje. Derks doet
eigenlijk alles tegendraads tenopzichte van de trends, wat leidt tot een
simpel, zeer pragmatisch park, dat echter wel beregezellig is, waar mensen
elkaar nog willen omhelzen en dat en binnen zijn beperkte ambitie prima
functioneert.
De afsluitende paneldiscussie onder leiding van Erwin Taets bracht helaas
ook weinig nieuws. Het viel op dat de Efteling door alle deelnemers steeds
als referentiekader gebruikt wordt: het blijft toch het beste wat we hebben
in de lage landen.
Over het totaal genomen denk ik dat de presentaties te veel open deuren
hebben ingetrapt en te weinig echt hebben toegevoegd. Je hebt te maken met
een publiek van professionals en andere ingewijden; deze mensen weten al
lang wat de trends zijn, dus je mag best meer de diepte ingaan. Wellicht
wél heel nuttig was het netwerken: in de pauze en tijdens de afsluitende
borrel werd er druk gepraat onder het uitwisselen van veel visitekaartjes.
Een volgende keer dus dezelfde ruime borrelgelegenheid, gecombineerd met
minder maar langere, diepgaandere lezingen?