Praten met de Sprookjesboom - wél beloofd, niet gekregen
Lieve leden,
Zo. Terwijl de voor- en tegenstanders Sprookjesboom zich als het goed is
gaan wijden aan nieuwe inzichten en verse stellingen over het pricipe van
de aanwezigheid van de Boom in het Bos, kunnen we het onderhand best eens
even hebben over de manier waarop de Sprookjesboom aan de bezoeker is
gepresenteerd.
Om met de deur in huis te vallen: ons was een betere boom beloofd.
Oorspronkelijk zou de Sprookjesboom op afstand door een acteur bestuurd
worden. Permanente live interactie met de bezoekertjes, aan het einde van
de Sprookjesbosroute. Dat had an sich nog best iets kunnen worden.
"Dag Karin. Wat heb jij prachtige rode schoentjes aan! Kun jij een dansje
voor me doen?"
Zo'n acteur zou, met een beetje voorkennis, allerlei relevante vragen
kunnen oplepelen. Wie hebben er allemaal een dukaat van de Ezel in de
broekzak zitten? Hoe mooi klonk het getrompetter van de Herauten? Welk
jongetje durfde aan de schatkist bij de draak te komen? Wat zit er in die
koelbox?
Voor kinderen zou het prachtig en magisch en tof geweest zijn om een écht
babbeltje te kunnen maken met de Sprookjesboom, die goed wist wat ze
allemaal hadden gezien, en die ook nog een kwinkslag kon maken over het
rare hoedje van pappa. Dat had een heerlijke meerwaarde kunnen hebben -
een soort uber-poppenkast 2.0 waarin wij als liefhebbers ook nog best een
beetje geinteresseerd waren geweest.
Begin februari kwam naar buiten dat de Sprookjesboom niet door een acteur
bestuurd zou worden, maar in plaats daarvan volgestopt zou worden met een
heleboel vooringesproken verhaaltjes en een aanzienlijke hoeveelheid
kindernamen. Met geautomatiseerde stemherkenning en een thermometer voor
referenties naar de weersomstandigheden was daarmee de kous af:
interactief genoeg, volgens de Efteling althans.
Van een indrukwekkende, lévende attractie verwerd de Sprookjesboom
daarmee tot niets meer dan een keuzemenu, weinig verschillend van dat van
de Belbios of de telefoonlijn van de NS. Dood- en doodzonde.
Waarom nou?
Olaf Vugts is hier vrij duidelijk over geweest. Er werd niet op vertrouwd
dat zo'n acteur voor een constante, onveranderlijke kwaliteit zou kunnen
zorgen. Iemand die in zo'n hokje de Sprookjesboom zat te besturen kon
moe worden of chagrijnig zijn, en zoiets kun je niet elke minuut
controleren.
Liever vooringesproken tekstjes en een suggestie van interactie dan het
risico nemen dat een acteur niet non-stop op topniveau zit. Dat, en niets
anders, is de oorzaak van de downgrade van de Sprookjesboom.
Uiteindelijk is ook dit natuurlijk niets meer dan een budgetkwestie.
Wanneer tien frietscheppers aangesteld worden om bij toerbeurt de
Sprookjesboom te besturen dan kun je er inderdaad vanuit gaan dat dat een
zooitje wordt. Frietbakkers zijn geen Sprookjesbomen. Alles hangt af van
goede casting - in het Sprookjesbostheater staan al dagelijks een paar
acteurs die het wél op hun duimpje zouden kunnen doen en met een beetje
zoeken kun je er heus wel genoeg vinden om een acceptabel rooster mee te
vullen. Dat kost inderdaad geld, en de Efteling heeft daarin een afweging
moeten maken.
Geld uitgeven aan een stapeltje enthousiaste en betrouwbare mensen - daar
is de keuze helaas niet op gevallen. We zijn afgescheept met een variant
die zóveel saaier en zóveel doodser is!
Ook loopt de Efteling hiermee ineens een beetje achter op collegaparken.
Tegenwoordig kunnen we interactief kletsen met een olijke fontein
(Islands of Adventure), met Stitch op een scherm (Disney Studio's) en met
het ontzettend gave rondrijdende Muppet Mobile Lab dat een tour maakt
langs verschillende Disneyparken wereldwijd.
We beginnen als themaparkbezoekers langzaam al een beetje aan te wennen
aan deze nieuwe trend en nadat de Efteling bij een aantal gelegenheden
kinderen realtime had laten babbelen met de Wolf op een beeldscherm leek
het alsof de Sprookjesboom deze trend op een een ultiem grote en
gedetailleerde manier zou gaan volgen. Dan was de Efteling zomaar weer
eventjes een voortrekker geweest in de industrie!
Hartstikke jammer dat het er niet van is gekomen, alleen omdat de
Efteling geen dukaten over had voor een degelijke castingprocedure en een
voorraad geschikte acteurs.
Hoe is jullie mening hierover? Was je erg teleurgesteld toen je hoorde
dat de Sprookjesboom niet interactief zou worden? En vind je dat de
Efteling hiermee een acceptabele keuze heeft gemaakt? Wat vinden we van
het bezwaar van de Efteling?