Attractieparken in cijfers 2009 - Sterke groei voor de Efteling
Beste Eftelisten,
De Efteling stuurde vandaag via een persbericht de positieve cijfers van
2009 de wereld in: het park trok maar liefst vier miljoen bezoekers!
> Voor de Efteling was 2009 een recordjaar. Ondanks de wereldwijde
> recessie werden de goede resultaten van 2008 ruimschoots overtroffen.
> Vier miljoen bezoekers vonden hun weg naar het attractiepark; een
> stijging van ruim 20% ten opzichte van 2008. De bedrijfsopbrengsten
> stegen met 10,2% naar EUR 128,4 miljoen. Het bedrijfsresultaat ging met
> 11,9% omhoog naar EUR 15,3 miljoen.
Er zijn echter meer interessante cijfers te noemen als je kijkt naar de
cijfers van attractieparken wereldwijd. In het jaarlijkse rapport met
bezoekcijfers van TEA / AECOM (voorheen ERA) is te lezen hoe de sector
in beweging kwam door de wereldwijde crisis.
De crisis zorgde ervoor dat Europeanen minder verre vakanties boekten.
Dicht bij huis zochten ze echter wel de kwaliteit op: grote regionale
parken waaronder Europa Park, De Efteling, Alton Towers en - opvallend -
Thorpe Park zagen hun bezoekcijfers allemaal flink stijgen. In de top
twintig is alleen een significante daling van ruim negen procent te zien
voor Port Aventura. Dat park moet het juist van veel buitenlandse
vakantiegangers hebben en daarvan bleven er in 2009 veel weg. Het
Disneyland Park, iets minder dan Port Aventura afhankelijk van
vakantiegangers die een lange zomervakantie boeken liet een
magere groei van 0,4 procent zien, het Walt Disney Studios Park wordt
langzaam iets populairder: een groei van 1,6 procent, maar qua
bezoekersaantallen blijft het nog steeds flink achter bij het andere park.
De Efteling die in 2009 op plaats 24 in de wereldwijde lijst stond en een
stevige derde positie veroverde in Europa had van alle attractieparken in
het rapport veruit de grootste procentuele bezoekersgroei. Maar dát hoef ik
je vast niet te vertellen: het was niet voor niets zo'n enorme puinhoop in
het park het afgelopen jaar! :)
Kleinere Europese parken moeten wel last gehad hebben van de crisis, want
de sterke stijging in de top twintig zorgde niet voor een groei in het
totaal aantal bezoekers in de Europese parken. Het is een trend die al
langer zichtbaar is in Europa: grote parken halen steeds meer bezoekers weg
bij de middelgrote parken, die juist de concurrentie met de giganten aan
willen gaan. De kleintjes zonder ambities hebben vaak het geluk van een
trouwe groep bezoekers uit de nabije omtrek.
In Amerika is een zelfde tendens zichtbaar bij de grote parken. Amerikanen
zijn de Disneyparken trouw, maar de cijfers van de rest van de kopgroep
met Universal en Seaworld duikelen opvallend naar beneden.
Wereldwijd zijn de interessantste ontwikkelingen te zien in Zuid-Amerika
en Azië. Met name de (water)parken in Brazilië profiteren van de groeiende
economie in het land. In Azië zien we echter een algehele daling in
bezoekcijfers, zélfs bij de Disneyparken.
In Kaatsheuvel mag men blij zijn met resultaat van 2009, al had het niet
bepaald een positief effect op de beleving van een dagje Efteling. Het mag
echt nooit meer zo'n puinhoop in het park zijn als afgelopen jaar! Voorts
moet opgemerkt worden dat deze extreme bezoekersaantallen waarschijnlijk
niet meer gehaald zullen worden in de komende jaren. De crisis, een
succesvolle actie in samenwerking met Albert Heijn: het is een samenloop
van omstandigheden, waarvan ik niet verwacht dat het een aanhoudende
trend zal zijn. Zo'n actie met Albert Heijn kun je niet jaarlijks tot zo'n groot
succes maken en het park moet ervoor zorgen dat Nederland niet heel snel
Eftelingmoe wordt. Een rustige groei is wat dat betreft heel veel fijner dan
stevige fluctuaties van jaar tot jaar, waardoor het park alleen maar
onevenredig wordt belast. Wil de Efteling toch snel groeien dan is het nu
vooral belangrijk dat bezoekers van verder weg worden aangetrokken.