Er is er één jarig... Eerste verjaardag Efteling Bosrijk
Beste Eftelisten,
De weg naar de opening van Efteling Bosrijk leek oneindig. Maar liefst
twintig lange jaren werd toegeleefd naar het moment dat de Efteling
eindelijk de stap kon maken van dagattractie naar een meerdaagse
vakantiebestemming. Met een klein gezelschap vierden we vandaag de eerste
verjaardag van het vakantiepark met pizza's in het Eethuys, waar een enkel
slingertje en vier ballonnen wezen op de feestelijke aangelegenheid. :)
Is de verblijfsaccommodatie geworden waar we op hadden gehoopt? En wat kan
de Efteling leren van de afgelopen maanden?
In de periode vanaf 11 december 2009 - met een pauze van twee maanden
voorafgaand aan het eindeloze Eftelingseizoen - heeft Efteling Bosrijk zo'n
60.000 gasten ontvangen. Dat komt overeen met een bezetting van ongeveer 40
procent over die tien maanden. Was Efteling Bosrijk in de koude maanden
februari en maart ook open geweest dan was die bezettingsgraad
waarschijnlijk nog iets lager uitgevallen. Mogelijk komt men bij de
Efteling uit op een hogere bezettingsgraad doordat accommodaties door
minder personen gebruikt worden dan waarvoor ze geschikt zijn, maar
desalniettemin moeten de cijfers stiekem een kleine tegenvaller voor de
Efteling zijn. Bovendien moeten we rekening houden met de mogelijkheid dat
het Efteling Hotel minder gasten heeft kunnen verwelkomen door de
concurrentie van het nieuwe vakantiepark.
Andere opvallende cijfers vinden we in de verdeling van de gasten naar
herkomst: 85 procent komt uit Nederland. Een percentage van 15 procent
buitenlandse gasten komt overeen met de percentages voor het park en het
hotel. En dat terwijl Bosrijk mede als doel heeft meer bezoekers van over
de landsgrenzen te trekken. Gesteld dat - in het ideale geval - alle
buitenlandse Bosrijkgasten als éxtra bezoekers voor het park gerekend
kunnen worden gaat het nog steeds om een relatief laag aantal van 9000
gasten dat bovenop het gebruikelijke half miljoen buitenlanders komt. Ik
weet niet wat de doelstellingen zijn, maar 9000 lijkt me onvoldoende, zeker
gezien het feit dat de meeste buitenlandse bezoekers nog steeds uit
Nederlands taalgebied komen. Er is dus nog veel te winnen! Duitsland ligt
binnen handbereik.
De cijfers zijn misschien niet erg indrukwekkend, maar er lijkt geen reden
voor paniek. Mensen die gebruik maakten van de faciliteiten van Efteling
Bosrijk waren dik tevreden. Op de website Zoover.nl beoordeelden gasten het
vakantiepark gemiddeld met een 9,2 en in het najaar steeg de bezetting van
Bosrijk met als toppunt een overvolle herfstvakantie. Bart de Boer:
“Efteling Bosrijk is geen gewoon vakantiepark, de beleving die de gasten
hier meemaken moet doorverteld worden. Dat heeft tijd nodig en we zijn dan
ook ontzettend trots op de hoge gastbeoordelingen.”
Natuurlijk hadden we graag gezien dat de accommodaties van Efteling Bosrijk
wat beter zouden aansluiten bij onze geliefde Eftelingstijlen, maar ik denk
dat we toch wel kunnen stellen dat de Efteling op de andere terreinen
gekozen heeft voor een strategie die werkt: hoge kwaliteit in service en
gemak, een degelijke inrichting van de accommodaties en veel onverwachte
incentives zoals aanwezige spelletjes, een voorleesboekje, slaapmutsen en
entertainment. Uiteraard heeft dit alles zijn prijs: een vakantie in
Bosrijk is niet goedkoop, maar dát zijn de meesten al lang weer vergeten op
het moment dat ze worden ingepakt door de vakkundige, glimlachende
medewerkers.
Tot nu toe is enkel de eerste fase van Bosrijk gebouwd. Binnen afzienbare
tijd wil men Bosrijk uitbreiden met nog eens een heleboel bedden en die
moeten gevuld worden! Wat kan de Efteling de komende tijd ondernemen om
Bosrijk echt tot een succes te maken?
Allereerst ben ik van mening dat het park zich in reclame-uitingen nog veel
teveel profileert als een dagbestemming. Dat is helemaal niet zo gek als je
bijna zestig jaar niet anders hebt gedaan, maar dat moet nu toch echt
veranderen. Dus: van attractiepark waar je eventueel ook best wel zou
kunnen blijven slapen, naar vakantiebestemming met verschillende
activiteiten waaronder het attractiepark. Mensen die maar één dag willen
komen laten zich er heus niet door tegenhouden.
Daarnaast moet de Efteling in de omringende landen meer aansluiting zien te
vinden bij bestaande reisorganisaties. Belangrijk daarbij: hoe trots men
ook mag zijn op de so-called eeuwenoude pizza-oven in het Eethuys, het
attractiepark zal de sterkste motivatie zijn om een bezoek te brengen. De
Efteling heeft altijd wat moeite gehad om zich over de grens te verkopen.
Onderzoek naar wat Duitsers, Belgen en Fransen zou kunnen trekken met het
bestaande aanbod lijkt me erg belangrijk. Ook moeten psychologische grenzen
worden weggenomen en het is belangrijk dat het park zélf internationaler
georiënteerd is. Hartenhof wordt momenteel al in het Engels aangekondigd in
het park: het is nog maar een héél klein stapje in de goede richting. In
de jaren tachtig was men op dat gebied verder dan nu. Op een enkele
vertelstem na moet informatie weer keurig in vier talen worden aangeboden.
En dat betekent dat online reserveringen ook mogelijk moeten zijn in
andere talen dan Nederlands alleen! Ik ben ervan overtuigd dat de echte
groei voor de lange termijn zit in het aantrekken van een nieuwe groep
gasten van verder weg.
Wat kan de Efteling verbeteren aan Efteling Bosrijk zélf?
De kwaliteit van het Eethuys moet omhoog. Op iets drukkere dagen is het
restaurant eigenlijk te klein en het assortiment is helaas wat
ongeïnspireerd en eenzijdig. Of een fysieke uitbreiding op Bosrijk-terrein
de oplossing is weet ik niet. Ik denk dat extra capaciteit op den duur
geboden moet worden in Uitrijk.
Daarmee komen we meteen bij het volgende punt: de Efteling Avond in het
park is ondermaats. Allereerst is er de onhandige routing. Gasten worden
met het afschuwelijke Dotto-treintje helemaal naar Reizenrijk vervoerd, zeg
maar gerust de andere kant van de Wereld van de Efteling. Vervolgens worden
ze overspoeld met een ratjetoe aan sferen: de Wolkenvaarder, het Hans en
Grietje-entertainment en de toch al totaal verschillende attracties van
Reizenrijk, want na het smaakloze buffet met
nogal-aanwezig-schreeuw-entertainment zijn Monsieur Cannibale, Vogel Rok en
Carnaval Festival nog een half uurtje geopend. Het komt allemaal wat
geïmproviseerd over en dat kan eigenlijk niet meer. Bezoekers zijn verwend,
ik ook. En ik had me die avond in elk geval een stuk verzorgder voorgesteld.
Met de openstelling van de attracties tijdens de Efteling Avond biedt het
park eigenlijk niets extra's voor de gasten die toch al meerdere dagen
verblijven. Twee van de drie attracties zien er 's avonds precies hetzelfde
uit als overdag. Bovendien biedt de speciale openstelling ook niet bepaald
voordelen op de wachttijd. Vogel Rok en Carnaval Festival hebben beiden
zo'n hoge capaciteit dat je er overdag ook zo door kunt lopen. Kortom: de
Efteling Avond moet nodig op de schop met meer comfort, hogere kwaliteit en
vooral een uniek programma.
Bosrijk is goed op weg. Het is tijd om de puntjes op de i te zetten en de
deuren voor de buitenlandse gast wagenwijd open te gooien.