Zomernieuwigheden: Aquanura, Python en Paul van Loon
Eftelisten,
De laatste zomeravond komt er alweer aan, en ik denk dat we alvast mogen
concluderen dat deze zomer weer een succes is geweest voor de Efteling: de
reacties op het nieuwe Zeven Pleinenconcept waren overwegend enthousiast
en de bezoekersaantallen op de zaterdagen waren alsvanouds hoog, tot bij
het extreme af.
In deze mail wil ik nog even enkele kleine nieuwigheden aanstippen die ik
in ieder geval op Eftelist nog niet eerder had zien langskomen.
Aan Aquanura wordt nog steeds gesleuteld. Enkele weken geleden ging versie
1.3 in première, waarin vooral meer vuurelementen zijn toegevoegd. Ook
zijn de vlonders tussen de Pandadroomzijde en Dwarrelpleinzijde nu
verbonden met een nieuw pad, wellicht om de uitstroom van bezoekers beter
aan te kunnen. Als we Bart de Boer mogen geloven wordt er nog steeds
doorgetest met nieuwere versies van de show.
De foodtrucks zijn vorige week verplaatst naar de Speelweide, waar een
vlonderterrasje is aangelegd met loungebanken en achtergrondmuziek. Als de
foodtrucks al niet misplaatst waren in de Efteling, is de combinatie van
de grove, ad-hoc, streetwise trucks met een lazy, decadent loungeterras
toch zeker wel een mismatch. De Efteling heeft wat trucks besteld uit een
catalogus maar begint nu pas na te denken en uit te proberen waar die
wagens ergens een plek gegeven kunnen worden.
In het Spookslot zijn de monniken en de Puella Innocenta al heel lang
stuk. Als er al sprake was van een geplande onderhoudsbeurt, dan heeft die
kennelijk dusdanige problemen aan het licht gebracht dat ze nog steeds
niet terug zijn. Jammer, want beide zijn een cruciaal onderdeel van de
show.
Op het station van de Python zijn koffers geplaatst waarin berijders van
Loopie en Kurkie (of hoe heten de nieuwe treinen eigenlijk?) hun bagage
kunnen deponeren om deze veiliger achter te kunnen laten dan kaal op het
perron. Ook al zijn ons nauwelijks incidenten bekend van bagage die
werkelijk gejat werd, zal dit de gast misschien wel een geruster gevoel
geven, en dat is ook wat waard. De koffers willen aansluiten bij de lichte
'stations'-thematisering die aangebracht werd toen afgelopen december de
nieuwe treinen verschenen.
De redactie bereikte meerdere berichten dat aan het darkride-gedeelte van
DVH gesleuteld was, en met name de projectie zou het nu wel goed doen.
Toen we zelf ook weer eens een ritje waagden was er echter weinig nieuws
te ontdekken: de sterrenhemel die al een jaar stuk was, is gerepareerd,
maar de projectie deed het daarentegen helemaal niet. Als er dus al iets
aan verbeterd was, was het niet echt duurzaam te noemen. De attractie
staat wel aan de buitenkant in de steigers: hij is inmiddels al weer vijf
jaar oud dus toe aan de eerste onderhoudsbeurt voor de gevels.
In de categorie Nautisch Nieuws toch wel een lichtpuntje: de lelijke
buitenproporionele roeiboot-met-kraaiennest voor de Meermin is weg! Laten
we hopen dat het definitief is.
En dan tot slot nog een nieuwtje van buiten het park: Paul van Loon zet
zijn samenwerking met de Efteling voort. Volgende maand komt er een nieuw
deel uit in zijn succesvolle Dolfje Weerwolfje-serie: Weerwolf(n)achtbaan.
Dolfje gaat op schoolreisje naar de Efteling, maar raakt zijn vriendin
Noura kwijt. Hij keert samen met opa Weerwolf, Leo en Timmie 's nachts
terug naar het park, maar bij volle maan komen vreemde wezens tot leven...
Het boek verschijnt in september bij Leopold voor 14,95.