TR 6 september (aanpassingen op Herautenplein: herauten en gouden bal)
Dag Eftelist,
Vandaag, donderdag 6 september, ben ik voor drie uurtjes naar de Efteling
geweest. Ik heb veel verrassende zaken gezien, dus tijd voor een TR.
==In onderhoud==
De zomer is voorbij en het naseizoen is begonnen. Op het Anton Pieckplein
zijn verschillende beeldjes verdwenen voor restauratie en wordt de
Vermolenmolen geschilderd. Holle Bolle Gijs was niet aanwezig, het
Spookslot en de Python waren dicht. Een dag dus waarbij veel Efteling-
klassiekers misten. Laten we hopen dat de monniken en Puella Innocenta het
weer doen als zaterdag het Spookslot de deuren weer opent. Bij de Python
was men bezig met het lassen van de baan. De Vliegende Hollander is niet
gesloten, wel staat nog steeds de hele achterkant van het gebouw in de
steigers. Het stucwerk wordt van de kasteelmuren gehakt en nieuw erop
gesmeerd.
==Aanpassingen==
In het Diorama rijden bijna alle treinen weer. Ik heb zes sporen geteld
waar iets van beweging te zien was. De treinen bestaan over het algemeen
echter uit niet meer dan een locomotief met een enkele wagon er achter, en
dat ziet er toch een beetje sneu uit. Wat meer wagons laten aanhaken zou
mooier zijn voor het beeld.
==De Nieuwe Kleren van de Keizer==
Dan een ritje Stoomtrein en een bezoek aan het Sprookjesbos om de
vorderingen aan het nieuwe sprookje te volgen. Veel van het decor is al
goed te zien, inclusief de kroon op de gevel en de theepot op het dak:
==Herautenplein==
Met de route verkeerd om liep ik richting het Herautenplein, eigenlijk al
op weg naar huis, tot me opviel dat er iets vreemds was met de herauten van
de Magische Klok.
Alle zes betoverde prinsen zijn vervangen door exemplaren die nieuw
gemaakt zijn. Ze misten vandaag nog hun trompet en bewogen nog niet
richting de klok. De plaat die het bewegingsmechaniek moet verhullen onder
hun voeten ontbrak ook nog, dus ik denk dat ze nog maar net geplaatst zijn.
De vorige herauten stammen uit midden jaren tachtig en waren vrij gelijk
aan de versies daarvoor met als enig verschil een bewegende arm, zodat toen
voor het eerst de herauten hun trompet van hun mond haalden als ze richting
het plein draaiden. Deze nieuwe herauten zijn de eerste die ook met een
nieuw uiterlijk komen. Hoewel de lichaamsbouw en de kleding vrij gelijk is
aan de vorige versies, is het gezicht compleet anders. Er straalt meer
karakter vanaf, ze zien er menselijker uit en lijken ook veel meer op
Piecks oorspronkelijke ontwerp! Maar naast het gezicht is ook de hals en de
details op de kleding veel secuurder gedaan. Zaken als de veer op de hoed
en de rafels aan de mouwen. Kwalitatief een enorme stap vooruit en een
aanpassing aan een oer-Eftelings sprookje waar ik heel blij mee ben.
Maar op het moment dat het water even een paar seconden niet spoot viel me
op dat de iets kleinere bal op zijn plek bleef, licht wiebelt op een
veerachtige stok:
Het is toch bijzonder om te zien hoe in het hart van de Efteling twee
aanpassingen worden gedaan aan sprookjes die er al 60 jaar staan, één
voortreffelijk en één belabberd. Ik kan begrijpen dat men iets wilde doen
tegen het jatten van de bal, of het uit de fontein waaien, maar had dat
niet anders opgelost kunnen worden? Een draadje bijvoorbeeld? Het hele
idee van de fontein is dat de bal op het water stuitert, en niet op een
uitvergrote radioantenne een beetje op en neer zwaait.
Het valt haast niet op als de fontein aan staat, hoewel het wel een
minder mooi beeld geeft dan als de bal wél op eigen kracht op het water
deint, maar vooral als het water uit gaat is het een heel maf gezicht. Het
voelt naar mijn idee ook aan als een belediging naar de oorspronkelijke
bouwers van het Sprookjesbos, je kunt de Kikkerkoning net zo goed als een
technisch handigheidje zien van Reijnders. En als de door hem gekozen
waterkracht van het fonteinbassin gedurende zes decennia die bal
omhoog wist te krijgen, dan zie ik niet in waarom dat nu anders zou
moeten. What’s next? De rode schoentjes op een draaischijf? Ogenblikkelijk
dus terugdraaien wat mij betreft.