Nadat de kersverse directeur Fons Jurgens nog geen twee weken geleden
schijnbaar uit het niets een spectaculaire duikachtbaan aankondigde, volgden
de nieuwtjes zich al snel op: de B&M-baan zou geplaatst worden tussen
Vliegende Hollander en Gondoletta, en verantwoordelijk voor het ontwerp van
het mijnbouwthema zou Sander de Bruijn zijn.
Omdat de bouw in september van start gaat kon ook de bouwvergunningsaanvraag
niet lang op zich laten wachten, en inderdaad, gisteren werd deze door de
gemeente Loon op Zand gepubliceerd. De Efteling, die inmiddels niet meer
ontkent dat zulke informatie toch wel op internet verschijnt, nam er al een
voorschot op door zelf een situatietekening te verspreiden:
(Let ook op de hilarische aanduiding '"kano"vijver')
Overigens laat de Efteling weten dat de exacte baanlayout hier niet uit af te
leiden is. De locatie aan het pad tussen Seylend Fregat en De Meermin wordt
hiermee in ieder geval bevestigd. Een goede keuze, want aan dit pad is
momenteel maar weinig te beleven en ruimte zat.
Naast deze omgevingstekening werd er slechts één andere tekening ingediend bij
de gemeente, namelijk een zogeheten massastudie van het stationsgebouw gezien
vanaf de voorzijde: een tekening die in abstracte vlakken aangeeft uit welke
bouwvolumes het station zoal zal gaan bestaan. Schitterend door afwezigheid is
een aanvraag voor alles wat met het traject te maken heeft; de tientallen
meters hoge lifthill is dus ook nog nergens te zien.
Deze tekening is dus het vooraanzicht van het station, dat wil zeggen, gezien
vanaf de oever van de Gondoletta. Inderdaad, behoorlijk abstract. Toch kunnen
we op basis hiervan, gecombineerd met wat aannames, een schets maken van hoe
het bouwvolume er in drie dimensies uit komt te zien. De interpretatie van de
bouwkundig specialist van Eftelist ziet er vooralsnog zo uit:
Het station is globaal zo'n 11,5 meter hoog en zal een compositie worden van
meerdere bouwvolumes. Meerdere gevels die tegen elkaar zijn ontworpen zullen
vermoedelijk één industrieel mijngebouw gaan vormen. Het wordt dus een
behoorlijk driedimensionale aanblik met afwisselende daklijn en bouwvolumes en
geen 'platte doos'. Er is zo'n twee miljoen euro voor beschikbaar.
Het station heeft verschillende hoogteniveaus aan daken. Het lijkt sterk dat
dit enkel is om het gebouw vanaf de buitenkant mooi te doen laten lijken, dus
het zal samenhangen met ruimtes die ín het gebouw zelf voorkomen. Dat zou een
scène kunnen zijn, een hoog stationsgebouw, of een walkthrough. Of alle drie.
In ieder geval is het gebouw vrij ruim, dus zou het een combinatie van deze
drie kunnen worden. Er is echter geen ruimte voor veel meer dan één of twee
scenes.
Opvallend is de toren van zo'n 16 meter hoog aan de kanovijverzijde van het
gebouw, en het blok dat er links naast ligt. Uit de toren steekt iets wat wel
een 'uitwerpslurf' moet zijn van de achtbaan, die correspondeert met het
traject dat te zien is op de plattegrond van de eerste tekening. Deze opening
zit op zeven meter hoogte, dus hier hebben we natuurlijk niet te maken met de
grote duik van 37,5 meter die beloofd was. Waarschijnlijk komt er dus nog een
aparte lifthill die hier nog niet te zien is.
De slurf aan de toren heeft een maximale opening van ongeveer maximaal 5,2
meter. Rekening houdend met 50-75 cm aan vrije ruimte-profiel, zullen de
treinen zullen dus maximaal zo'n 3,7 tot 4,2 meter breed worden.
Naast de slurf die boven aan de toren bevestigd zit, is er waarschijnlijk ook een
opening op het beganegrondniveau, dus twee in- of uitgangen boven elkaar in
diezelfde toren. Rechtsonder op de massatekening staat nog een vreemde vorm
die we niet kunnen plaatsen. Hij lijkt niet op het bovenaanzicht van de
situatietekening te staan. Helemaal rechts heeft deze een opvallend
schuinaflopend deel. Wie weet is het de ingang van een tunnel?
Ook onzeker is natuurlijk hoe de verschillende geveldelen precies ingevuld
zullen worden. Het schuin geplaatste gebouw staat zo'n beetje op het huidige
pad. Hier zou dus wel eens de entree kunnen komen; en misschien in het smalle
stukje links daarvan de uitgang.
Al met al nog weinig écht harde informatie, maar des te meer mogelijkheden om
onze fantasie de vrije loop te laten: onbegrensd, en niet aan tijd gebonden!