De Verenigde Naties stapt morgen van haar deels geslaagde Millennium
Development Goals over op zeventien nieuwe duurzame
ontwikkelingsdoelstellingen - Sustainable Development Goals - die in 2030
van de wereld een betere plek moeten maken. De fantastische en decennia
oude animatieserie Astro Boy speelt zich in 2030 af. Volgens de huidige
schattingen staan er in dat nog zover gelegen jaar maar liefst 8,2 miljard
mensen op onze aardbol.
De Efteling voegt wat melodieuze noten toe aan al deze toekomstmuziek. In
de loop van volgend jaar presenteert het park, na die vroege start in de
jaren tachtig van de vorige eeuw, een fonkelnieuw 'Masterplan Wereld van
de Efteling' met daarin de voornemens voor parkontwikkeling tot - jawel! -
het jaar 2030! Zoals de Efteling het zelf omschrijft: "Het plan geeft
antwoord op vragen als: in welke richting ontwikkelt de Efteling zich,
welke activiteiten worden in de verschillende gebieden ontplooid, hoe
worden de verkeersstromen geregeld en hoe kunnen de ontwikkelingen met
respect voor de omgeving worden uitgevoerd?"
Reikte de ambitie van de Efteling tot voor kort nog naar 2020, het jaar
van de vijf miljoen bezoekers - nu klimt de visie maar liefst tien seizoenen
verder.
In de plannen zit vanzelfsprekend opgenomen dat het park haar domein wil
uitbreiden met acht hectare pretparkgrond aan de huidige oostgrens.
Afgelopen mei, juni en juli sprak de Efteling hierover met omwonenden uit
Kaatsheuvel en Loon op Zand en met ondernemers, bestuurders en
belangenorganisaties in de regio. Deze week ontvingen we, namens de
gemeente Loon op Zand, Fons Jurgens en Jaco Breur (Manager Bestuurlijke &
Juridische Zaken bij de Efteling) een samenvatting van de uitkomsten van
deze gesprekken:
Onder het kopje 'Bereikbaarheid en mobiliteit', toch de belangrijkste in
deze, wordt opnieuw de nieuwe, eigen Eftelingafslag op de N261 genoemd.
Vorige week werd al bekend dat de provincie Noord-Brabant een fors budget
beschikbaar stelt voor onderzoek naar zo'n nieuwe afslag. Suggesties
vanuit de regio zijn 'hoogwaardig openbaar vervoer' en 'slimme duurzame
vervoersconcepten', maar de Efteling belooft hieromtrent vooral
aan 'ideevorming' te doen. Bereikbaarheid per auto is voor het park
duidelijk het meest urgente onderwerp, ook getuige het voornemen nieuwe
parkeerterreinen in de landschappelijke omgeving te laten passen.
Opvallend is dat de Efteling wel gehoor lijkt te willen geven aan de roep
uit de regio om het sluiten van de Horst te compenseren met een nieuwe
noord-zuidverbinding langs de N261 voor 'langzaam verkeer en autoverkeer'.
Mocht deze invulling ruimte afsnoepen van de acht hectare dan zou dat
jammer zijn, temeer omdat het in stand houden van een Horst-achtige
verbindingsweg voornamelijk vanuit de lokale onderbuikgevoelens geëist
wordt. Ach ja. Tot slot valt binnen dit onderwerp op dat de Fietsersbond
de fietsverbindingen in het buitengebied en de nieuwe fietssnelweg langs
de N261 'mogelijk gethematiseerd' willen zien. Uiteraard kan dat gaaf
uitpakken en dat kan afschuwelijk uitpakken. De Efteling belooft de
mogelijkheid in elk geval nader te onderzoeken.
Met betrekking tot andere onderwerpen als werkgelegenheid, economie en
duurzaamheid vallen de volgende zaken verder nog op:
- De Efteling bekijkt de mogelijkheid om met jongeren en 65+ers aan de
slag te gaan via steviger dienstverbanden dan tijdelijke of 0-uren
contracten.
- Omwonenden hebben laten weten dat ze eigenlijk wel graag gratis het park
in zouden willen, of dan tenminste zonder een parkticket te hoeven kopen,
gebruik zouden willen maken van de thematische restaurants in de Efteling.
De Efteling zal deze laatste optie onderzoeken, maar een beetje nonsens is
het natuurlijk wel. Het park biedt voor de regio juist al zoveel
economische stimulans en werkgelegenheid: dat lokalen zich dan ook
nog 'entitled' voelen tot gratis entree is nauwelijks serieus te nemen.
- De plaatselijke scouting moet een nieuwe plek gaan zoeken: er wordt
toevallig net gepandvinderd in het stukje bos langs de N261 dat de
Efteling bij het park wil gaan trekken.
- De Efteling overweegt om lokale producten in het park en/of de
verblijfsaccomodaties te gaan verkopen. Of hiermee bedoeld wordt dat de
parkrestaurants Loon op Zandse biokippetjes gaan verkopen en op
evenementen voortaan streekbier geschonken wordt is niet helemaal
duidelijk: logischer is dat vooral vaker gebruik gemaakt zal worden van
bedrijven uit de nabije omgeving. Een beetje zoals het in de jaren vijftig
inzetten van gepensioneerde fraters om eieren voor de Stenen Kip te
vullen, zodat de kloosterkapel in Tilburg kon worden opgeknapt. :)
Al met al is dit dus nog niet zo heel erg spannend. De Efteling doet in
elk geval z'n best om de suggesties vanuit de regio serieus te nemen en
waar mogelijk zal er heus het één en ander in de richting van de lokale
bevolking worden toegegeven. Maar dat een serieuze parkuitbreiding eraan
zit te komen, dat werd ook deze week weer even goed duidelijk. De volgende
stap is nu het in december aanbieden van de nota ‘Uitgangspunten en
Ambities’ aan de gemeenteraad. Dit document bevat de uitkomsten van de
informatiebijeenkomsten en de hieruit voortvloeiende onderzoeksvragen. De
nota zal gebruikt worden bij het opstellen van het definitieve Masterplan
volgend jaar, en daar kijken we met z'n allen natuurlijk gigantisch naar
uit! Wordt het net zo fascinerend als destijds in 1988 die eerste eruptie
van het 'Wereld van de Efteling'-fenomeen? Jungles, boulevards en
sportpaleizen zullen deze keer niet in het verschiet liggen, maar
allemachtig wat kijken we uit naar wat de Efteling ons de komende vijftien
jaar zal gaan laten zien!