Vanmorgen ging na een renovatie, die bijna de hele maand oktober duurde, het
geliefde sprookje van De Indische Waterlelies weer voor het publiek open.
Paul de Leeuw had de aandacht al gevestigd op deze opening, omdat hij
zelf liet weten uit de show te zijn gehaald. De Telegraaf schreef eerder
deze week al lustig over enkele zaken die we vandaag mochten verwachten.
Maar over hoe de show nu precies zou zijn werd niet gecommuniceerd.
Volop spanning dus bij de fans ter plaatse die al vroeg voor de
alternatieve zij-ingang van het Sprookjesbos klaar stonden om naar Fabstu te
gaan. Zo ook ik. Bij zo'n opknapbeurt aan een attractie die voor veel
Efteling-liefhebbers een speciaal plekje heeft, had ik dan ook wat meer
opkomst verwacht, want het aantal fans was op twee handen te tellen. Eenmaal
aangekomen bij de grot waar de elfjes dansen bleek inderdaad dat er
méér is gedaan dan enkel een likje verf, nieuwe jurkjes voor de elfjes en
wat nieuwe planten in het decor.
Tons stem klinkt nu duidelijk over het plein. De laatste jaren was dit
nauwelijks waarneembaar, maar nu horen we weer aandachtig aan hoe we verder
mogen als de deuren open staan. En die deuren staan nog gewoon altijd open,
dus er is niet teruggekeerd naar het systeem waarbij de deuren sloten
tijdens de voorstelling zoals dat lang geleden gebeurde.
Iets anders van lang geleden dat ook niet is teruggekeerd is de toren.
Destijds in 2004 is hij verwijderd om uit het zicht van het Meisje met de
Zwavelstokjes te blijven, en hij heeft lang op de parking en later het LEM-terrein
achter de fietsenstalling gestaan. De toren verdween daarna ook daar, maar
werd wel ingetekend op de nieuwe plattegrond in 2013. Helaas heeft men niet
besloten om het, naar mijn mening een essentieel onderdeel van het beeld op
het exterieur van het sprookje, terug te brengen.
De gong klinkt en we horen na meer dan zes jaar weer de stem van Barbara
Hoffmann. Ze is terug en hoe! Luider en duidelijker dan ooit.
De heks komt tevoorschijn. De bewegingen zijn identiek aan eerst, maar de
perslucht lijkt verleden tijd. De harde sis bij het opkomen en weggaan van de
heks en de kikkers is niet meer te horen. Het gezicht is totaal anders dan de
opgemaakte Aziatische 'schoonheid' die het voorheen was. Net als in het
sprookje is ze nu echt lelijk, maar niet op een manier
zoals we gewend zijn van heksen in sprookjes. Deze heks heeft een menselijke
uitstraling. Geen haakneus of kin vol harige pukkels, gewoon een
lelijk mens. De ogen bevatten een glinstering waardoor het vanaf een afstand
goed te herkennen is als een gezicht. Ik ben erg tevreden met dit nieuwe
uiterlijk. Tevens heeft ze een nieuw gewaad aan, met sliertige mouwen. http://documenten.eftelist.nl/data/Fabstu2015/Fabstu_heks.jpg
De grootste verrassing is echter het geluid. De kwaliteit daarvan is
behoorlijk verbeterd tegenover de blikkerige sound voorheen. Speakers lijken
beter geplaatst te zijn, waardoor het ruimer klinkt. De soundmix is tevens
sterk aangepast. Er zit meer bas in en de instrumenten zijn beter te
herkennen.
Men heeft er tevens voor gekozen om tussen de zang van Yma Sumac en de
Afrikaan Beat de pauzes in de soundtrack op te vullen met geluidseffecten.
Zo zijn er krekels te horen voor en nadat de heks verschijnt (tijdens het
opkomen van de heks houden de dieren hun adem in). Er klinken twinkelende
geluiden als de kikkers verschijnen, wanneer de waterlelies openen en als
de elfjes beginnen met dansen.
Na afloop, wanneer de lelies dichtklappen, klinkt weer dit geluidseffect en
eindigt de band de Afrikaan Beat met een zelfbedachte coda. De heks sluit
zoals we gewend waren de voorstelling af, maar haar stukje tekst is wel iets
korter gehouden dan vroeger. Het nieuwe einde van de voorstelling is
prachtig gedaan en mooi afbouwend, in plaats van het abrupte slot voorheen.
Deze subtiele aanpassingen weten de show beter bij de tijd te passen, zonder
de kern van de Indische Waterlelies aan te tasten (iets wat de voice-over
van Paul de Leeuw duidelijk wel deed).
Ik ben totaal overdonderd door de nieuwe soundmix en de effecten van de
nieuwe show. Het geluid is echt zo enorm goed nu, en dat was stiekem altijd
een wat pijnlijk punt van deze attractie. Zeer tevreden dus met deze update
die dit Vlaamse sprookje echt nodig had. De Indische Waterlelies is helemaal
gereed voor het gouden jubileum volgend jaar.