De bij toeval opgeduikelde tekening laat zowel een 'eenvoudiger versie'
als een iets fraaier gedecoreerde variant zien. Onder de tekening
zijn suggesties opgesomd die tezamen de door Eftelingliefhebbers zo
gevreesde kaasschaaf pijnlijk maar subliem verwoorden. Alle vormen van
ornamentatie weg, houten sierlijsten foetsie en printjes maken in plaats
van driedimensionaal uitvoeren. Een basisvorm die duidelijk wat opsmuk kon
gebruiken, in deze hoedanigheid echter tot op het bot uitgekleed.
Het deed huiveren: natuurlijk was deze hamburgerkeet tijdelijk bedoeld,
slechts om de druk op de vaste horeca in het hoogseizoen te verzachten,
maar wie de Efteling de afgelopen jaren heeft gevolgd, weet dat wat
tijdelijk door de Efteling is ingezet, toch dusdanig semi-solide wordt
uitgevoerd dat we er vervolgens een paar jaar tegenaan moeten kijken. Zie
als pijnlijke voorbeelden hiervan de afzichtelijke Vrolijke Noot en de
toilet-unit op het Dwarrelplein. Bij nader inzien te degelijk om na de
herfstvakantie weer te slopen, maar niettemin zo kneuzig in vergelijking
met de rest van het park dat het storend is. De doorsnee bezoeker kijkt
niet naar zo'n sanitaire keet of hamburgertent op de manier zoals de
Efteling er naar kijkt, van: 'we doen het er maar even mee'. Het is
allemaal net doortimmerd genoeg dat de reguliere daggast het als
daadwerkelijk vast onderdeel van het attractiepark beschouwt, ondanks
behoorlijk armoedig uitgevoerd.
De afwerking van de keet kwam wat merkwaardig over: vreemde kleuren beits,
materialen die je toch niet helemaal verwacht zou hebben.. Uit een korte
babbel met de extern aangetrokken uitbater Marijn Minderhoud (van het voor
de gelegenheid opgerichte BurgerPro) bleek al snel dat er sprake was van
een wat merkwaardige constructie, die de eigenaardige uitvoering van de
tent wel verklaarde. De Efteling leverde aan de ondernemer louter een
ontwerptekening (als ik een gok mag doen: Jeroen Verheij) en liet de
uitvoering ervan in het geheel over aan Minderhoud en zijn zakenpartner. De
volledige investering voor het tentje ligt bij BurgerPro (de ondernemers
hebben hun foodtrucks ervoor verkocht) en de keet is dan ook in hun bezit.
Dat betekent dat, wanneer het contract eind oktober van dit jaar afloopt,
de keet theoretisch in z'n geheel op een ander evenement, of in een ander
park zou kunnen opduiken - hoogstens het Efteling Stoomtrein Maatschappij-
logo op de bebording uitgezonderd.
Dit is natuurlijk wel een beetje vreemd: het ontwerp is heus niet van een
hysterisch karakteristieke Efteling-aard, maar dat is vooral bezien vanuit
wat wat ons betreft idealiter de stijlkenmerken van het park zijn. Het is
wel degelijk ontworpen in de sfeer van het huidige Ruigrijk en wie een
scherp oog heeft zal ook zonder het Stoomtrein-logo een zweem van Efteling
in het hutje herkennen. De Efteling gaf gisteren desgevraagd bij ons aan
dat er inderdaad sprake is van een nieuw soort constructie, welke voor het
park een prettige risicogarantie geeft. Wél een soort van Eftelinguitstraling:
geen investering van - wat zal het zijn? - toch enkele tienduizenden in een
tijdelijk horecapunt. Op zich een interessant gegeven, al blijkt bij dit tentje
toch wel akelig duidelijk wat het verschil is tussen zelf uitvoeren en zonder
enige bemoeienis láten uitvoeren. Boeiend was overigens dat de woord-
voerder van de Efteling zich 'niet kon voorstellen' dat de burgerkeet één op
één in de huidige uitstraling door de ondernemer elders geplaatst kon
worden, maar daar denkt de ondernemer dus duidelijk anders over. Oei!
Hierop doorvragen bleek zinloos: de Efteling was - logischerwijs - verder
niet van plan om inhoudelijk te gaan op de 'specifieke afspraken bij
individuele inkoopcontracten'.
Al met al wordt het interessant om te zien hoe het verder gaat lopen met
dit burgertentje. De komende weken zal ik in elk geval allevier de burgers
uitvoerig gaan proeven en we zullen wel zien of de 'tijdelijke' keet er
niet slechts tot en met de herfstvakantie staat maar - de huidige Efteling
daarin kennende - tot minstens 2020. Wie zich overigens al verslikt heeft
in de iets hogere prijzen van BurgerPro dan, zeg, de Burger Backery, kan
gerust zijn: dezelfde ondernemers verkochten die vega-tomatenburger bij een
eerder concept van ze al eens voor EUR 7,50 in plaats van het ineens wel
schappelijk lijkende EUR 4,95! :-) https://documenten.eftelist.nl/data/burgers/alternative.jpg
Ik wens Minderhoud en zijn personeel in elk geval een goed hoogseizoen, en
laten we met z'n allen duimen dat het park zelf inziet dat de houdbaarheid
van deze keet niet langer dan vijf maanden is in de huidige schamele
uitvoering. Dan toch liever de Efteling zelf maar aan de slag met emmers
beits en lakverf!