Wereld van de Efteling weer wat concreter:bestemmingsplan 2030
Eftelisten,
Het (voorontwerp)bestemmingsplan Wereld van de Efteling 2030 ligt ter
inzage bij de gemeente Loon op Zand. Dit plan is een verdere uitwerking van
het masterplan waarover al veel op deze lijst is geschreven.
Deze ontwikkelingen mogen daarom voor abonnees van deze lijst niet als een
grote verrassing komen. Wel zijn er toch een aantal interessante keuzes
gemaakt in de nadere invulling. Hieronder gaan we dus niet weer op het hele
plan in (lees daarvoor nog eens terug op https://www.eftelist.nl/mail/7704), maar volgen de meest opvallende zaken
die in dit plan beschreven zijn.
Globaal is de Wereld van de Efteling ingedeeld in drie stroken van Noord
naar Zuid, waarin bovenin -tegen Kaatsheuvel aan- de meest intensieve
recreatie plaatsvindt (attractieparken en dergelijke), daartussen een
middenstrook voor voornamelijk verblijfsaccommodatie die ook als buffer
dient, en meest zuidelijk een strook met extensieve recreatie: golf en
natuur.
Voor de uitbreiding van het attractiepark heeft de Efteling in het plan
meerdere nieuwe mogelijkheden. Allereerst het bestaande park. Zoals
inmiddels bekend wordt er uitgebreid in oostelijke richting (zogeheten
Strookrijk naast de Horst, waarvoor die weg verlegd wordt). Interessante
observatie is dat de ligging van dit stuk Efteling direct aan de N261 de
mogelijkheden biedt de Wereld van de Efteling aan passanten op deze weg te
tonen (uiteraard 'op verkeersveilige wijze'). Daarnaast is er de al langer
bekende optie in opgenomen om het park uit te breiden op de huidige
parkeerplaats naast het Sprookjesbos, dus achter de Kleren van de
Keizer/Herautenplein ("A" op het kaartje).
Voor het huidige park inclusief deze uitbreidingsgebieden blijft de norm
van 11% maximaal bebouwingspercentage gelden. Wel is er de optie gecreëerd
om een of meer 'beeldbepalende attracties' tot maar liefst 50 m hoog te
bouwen (ongeveer zo hoog als de Pagode nu). Goed nieuws dus voor de
liefhebbers van een groene Efteling.
Daarnaast is de mogelijkheid voor meer structurele uitbreiding van het
attractiepark. Dit zou een "extra rijk" kunnen zijn aan het bestaande park vast,
maar ligt er een stuk vandaan en heeft een heel ander karakter. Zoals
al in de allereerste plannen uit begin jaren negentig bedacht was, komt dit
westelijk van het huidige park, om precies te zijn op de plek van de
huidige uitwijkparkeerplaats Knollenveld en de overloopparkeerplaats.
Opvallend is dat hier een veel hoger bebouwingspercentage mogelijk wordt,
van maar liefst 60%-70%, om zo veel meer overdekte attracties te bouwen die
tot 25 m hoog mogen worden. Dit is natuurlijk mogelijk omdat hier
geen bestaande natuur hoeft te wijken: dit is nu allemaal saai weiland.
Voordeel van meer bebouwing is niet alleen de geschiktheid bij slecht weer,
maar ook het idee dat dit minder geluidsoverlast zal veroorzaken voor het
naastgelegen dorp. Bij de bepaling van het bebouwingspercentage (en
hopelijk niet inhoudelijk) is Walt Disney Studios als referentie gebruikt.
De Dodenauweg (zwarte stippellijn) zal hiervoor verlegd worden.
Verblijfsrecreatie
Dat de Efteling een stevige ambitie heeft op het gebied van
verblijfsrecreatie is evident, nota bene werd vorige week nog het Loonsche
Land geopend. De Efteling streeft ernaar dat in 2030 40% van de bezoekers
verblijfsgasten zijn.
Meer mogelijkheden voor nieuwe verblijfsaccommodatie worden vooral gezien
in de strook direct ten zuiden van het nieuwe attractiepark-deel ("verblijf 1"), dus
niet rond de bestaande accommodaties. Wel is ook de strook land op de hoek
Bernsehoef/Duiksehoef (nu een gronddumpplek van de Efteling) achter Bosrijk
als mogelijke verblijfsaccommodatie aangewezen ("verblijf 2" op het kaartje).
De Efteling heeft overigens al eerder laten weten dat meer accommodatie
niet per se betekent dat de Efteling dit zelf ook zal uitbaten - de optie
van hotels van derde partijen blijft nadrukkelijk open.
Heel opvallend is dat het plan het ook mogelijk maakt om bínnen het
Efteling-attractiepark (en op het Golfpark) verblijfsaccommodatie te
realiseren. Of dit gaat om het legaliseren van het kasteel van Doornroosje
of dat er echt concrete plannen zijn om gasten in de Efteling te laten
overnachten weet ik niet. In Disneyland Anaheim is het een tijdlang
mogelijk geweest in een luxe appartement te slapen boven de Pirates -
slapen in het Spookslot? Wat dit bestemmingsplan natuurlijk vooral doet is
het vergunningstechnisch mogelijk maken - het zegt (helaas) niets over de
werkelijke invulling.
Ook het Golfpark krijgt een klein gebiedje erbij om uit te breiden.
Ontsluiting
In het plan zijn verder de ontsluitingsroutes opgenomen zoals die al eerder
bekend gemaakt waren. De Europalaan wordt door middel van wisselstroken
uitgebreid qua capaciteit. Daarnaast kan de Eftelingsestraat verlegd worden
en kan een nieuwe ontsluitingsweg aangelegd worden, midden door het
Loonsche Land-natuurgebied richting het huidige Knollenveld (dus toekomstig
tweede themapark; blauw en paars op het kaartje). Deze twee wegen kunnen
aansluiten op de N261 bij het Gulf-tankstation dat daar ligt. Vanwege de
impact op de natuur zal de tweede ontsluitingsweg pas worden aangelegd als
die noodzaak zich werkelijk voordoet.
Omdat de uitbreidingsplannen voor een groot deel de bestaande
parkeerterreinen innemen, worden nieuwe parkeerplekken helemaal
noordwestelijk in het terrein ingepast, dus tussen Kaatsheuvel en het
nieuwe themaparkdeel. Omdat dit veel minder oppervlakte is dan nu, rijst het
vermoeden dat hier wel eens een parkeergarage zou kunnen komen. Maar eerder
is ook al gesproken over het onderzoeken van de mogelijkheden voor
'parkeren op afstand'.
Zoals gezegd, de plannen maken vooral uitbreidingen vergunningtechnisch
mogelijk - over invulling überhaupt en wanneer zegt het nog niets. Wat in
ieder geval duidelijk is, is dat de prioriteit voor de Efteling op korte
termijn bij Strookrijk ligt. Voor het overige zullen we vooral nog even
geduld moeten oefenen.