Max en Moritz: aanpassingen Bobgebouw en -wachtrij
Eftelisten,
Het duurt nog maar heel even: daags na de aankomende zomervakantie start
de Efteling met de constructie van een nieuwe achtbaan op de plek waar nu
de Bob staat. Max & Moritz, de dubbele familieachtbaan van fabrikant Mack,
leunt net als de Bob op Zwitsers thema en de Efteling diende recent alvast
een bouwaanvraag in voor de benodigde verbouwing van het huidige Bob-
station. Kijk maar mee:
Let wel: het gaat hier om een aanvraag voor de verbouwing van een bestaand
object, de eisen voor aanlevering bij de gemeente zijn daarvoor minder
zwaar dan wanneer het zou gaan om een nieuw neer te zetten bouwwerk. Dat
verklaart de wat summiere informatie. Toch is er wel het een en ander uit
de aanvraag af te leiden. Een kort overzicht!
Allereerst een beetje pech: net als bij de bouwaanvraag voor Baron 1898 is
ook nu het baanverloop niet zichtbaar. De dubbele stippelijn door het
station laat zien dat we met de aangekondigde dubbele familieachtbaan te
maken hebben, maar de verdere layout is weggepoetst. Dat, of we krijgen in
2020 een wel heel uitzonderlijk saaie baan voor de kiezen, maar gezien de
eerder verschenen ontwerptekening op het Eftelingblog maken we ons daar
maar geen zorgen over. :-) https://documenten.eftelist.nl/max/max-moritz-impressie.jpg (oktober 2018)
Het ruime plot 'achter' het gebouw op de tekeningen van de nieuwe
bouwaanvraag zal overigens wel wijzen op de daadwerkelijke ruimte die de
achtbaan straks in gaat nemen.
De uitbreiding van het station zelf is vooral in noordoostelijke richting.
Het gebouw wordt breder, om de dubbele track te kunnen faciliteren. We
kunnen zo te zien een paar torens op het bouwwerk verwachten. Hoewel er
structureel maar weinig verandert aan de layout van het gebouw, wordt uit
de tekeningen van de gevels duidelijk dat het aanzicht vanuit het park wel
degelijk flink anders zal gaan worden. Bijzonder jammer is het verdwijnen
van de karakteristieke grote halfronde ramen aan de voorzijde uit het
oorspronkelijke ontwerp van Ton van de Ven, ze maken plaats voor geveltjes
en alweer het zoveelste waterrad. De achterzijde van het gebouw knapt er
zo te zien wel wat van op, met kleine raampjes en vermoedelijk enige
aankleding. Een groot raam met een dakje erboven geeft het dienstdoende
personeel op het perron uitzicht op de baan.
Wat de wachtrij betreft is er sprake van een flinke toename in meandering:
de wachtrij wordt een stuk breder en ook veel langer. Wel loopt de nieuwe
meandering deels onder bestaande Bob-overkapping door en de nieuwe
wachtrij begint straks op hetzelfde punt als waar nu de ingang van de Bob
ligt. De toegang vanuit de wachtrij naar het gebouw bevindt zich in de
nieuwe situatie nog altijd aan de westzijde. Instappen kan straks via
perrons aan beide kanten van het gebouw (noord en zuid). Na de verbouwing
loopt in het midden van het gebouw net zoals nu een hellingbaan als
uitgang naar beneden.
Het nieuwe pleintje met de zitjes van de ontwerptekening is op zichzelf
niet op deze tekeningen terug te vinden, maar de manier waarop de
wachtrijen lopen maakt de cirkelvorm duidelijk en in de muur komt een
poort voor een verbinding tussen pleintje en wandelpad. Op het
Steenbokplein aan de voorzijde van het gebouw is een nieuw objectje te
zien, maar het is nog onduidelijk wat dat voor functie heeft. Tot slot
valt op dat links van de ingang een opening in de muur wordt gemaakt
(mogelijk afgebrokkeld) die op de ontwerptekening nog niet te zien was.
Wellicht een doorkijkje om vertrekkende treinen te kunnen zien?
Sowieso verschilt de aanvraag tamelijk van de ontwerptekening, zo zijn de
daken van het gebouw op de tekening een stuk interessanter en uitgebreider
dan de opgeplakte torens die er nu lijken te komen. Wellicht is de
welbekende kaasschaaf al stevig over het project gehaald, wie zal het
zeggen?
Dat was het - tot de volgende bouwtekeningen maar weer! :-)