Op 18 april 2014 liet Fons Jurgens, op zijn tweede dag als nieuwe directievoorzitter van de Efteling, in een interview met het Brabants Dagblad weten dat in het park in de zomer van 2015 een nieuwe achtbaan wordt geopend. Samen met een uitbreiding van Bosrijk is het de eerste grote investering onder het beleid van Jurgens die ervoor moet zorgen dat het park kan groeien naar een internationale bestemming met vijf miljoen bezoekers in 2020. Op 30 april werd de vergunning voor de achtbaan aangevraagd.
De achtbaan die de Efteling bouwt is een zogenoemde Dive Coaster – voorheen bekend als Dive Machine – van de gerenommeerde achtbaanbouwer Bolliger & Mabillard uit Zwitserland. Er is gekozen voor dit type attractie, omdat het een nog vrij unieke soort is binnen Europa, maar ook om de doelgroep van tieners meer in het park te bieden. Om de attractie in te mogen moet je echter wel minstens 1,40 meter zijn. De achtbaan wordt gebouwd aan de (voormalige) Zwembadlaan, tussen de Siervijver en het duingebied achter de Vliegende Hollander. Bezoekers zullen in treinen met achttien personen (drie rijen van zes passagiers) naar het hoogste punt worden gehesen, waar ze met hun voeten in de lucht hangen, om daarna een vrije val te maken van 37,5 meter en met 90 km/u een mijnschacht in duiken. Het vergt een investering van 18 miljoen euro.
Gustave Hooghmoed en de Witte Wieven
De naam en het thema van de attractie werden op 15 oktober 2014 bekend gemaakt. De attractie zal rijkelijk gethematiseerd worden in de stijl van de Nederlandse mijnbouw in de laat-negentiende eeuw en zal op de parkplattegrond worden omschreven als Baron 1898. De naam verwijst naar het achtergrondverhaal van de sage van de Witte Wieven, waarin een hebzuchtige mijnbaron, Gustave Hooghmoed, een goudader heeft gevonden en daar zoveel mogelijk goud uit de grond wil halen. De vruchtbare grond wordt echter beschermd door de Witte Wieven. Gustave roept zijn mijnarbeiders (kompels) op hem te helpen en belooft hen gouden bergen. Tijdens de rit wordt duidelijk dat de Witte Wieven uit alle macht proberen de gouddelving te saboteren. Het verhaal zal in de attractie vooral visueel vorm krijgen.
Oud idee in een nieuw jasje
Het idee van een duikachtbaan van formaat is niet nieuw. Voormalig Efteling-ontwerper Michel den Dulk – nu in een hoge ontwerppositie bij Walt Disney Imagineering – maakte in de aanloop naar het jubileumjaar 2002 al concepttekeningen voor een dive coaster in het thema van een vervallen centrale. Dat idee bleef hangen binnen de kantoren van de Efteling en ten tijde van de ontwikkeling van de Vliegende Hollander was de dive coaster het alternatief van Michel: “Voor de attractie voor 2005 hadden een aantal mensen ideeën gemaakt, waaronder ik ook, samen met iemand anders. Dus in eerste instantie was ik uiteraard een beetje teleurgesteld dat het De Vliegende Hollander zou gaan worden, en niet mijn concept.”
De plannen van destijds vormen onmiskenbaar de basis voor de nieuwe attractie. Het is nu aan ontwerper Sander de Bruijn om de achtbaan van passende thematisering te voorzien.
Oblivion, Sheikra en Krake
De belangrijkste inspiratiebron voor de attractie ligt in het Engelse Alton Towers. In de tijd dat de eerste ideeën voor een B&M Dive Machine bij de Efteling ontstaan is Oblivion, van hetzelfde type, de steilste achtbaan van Europa. Het aanhoudende succes van Bush Gardens’ Sheikra en een directiebezoek aan Krake in het Duitse Heide Park trekken de Efteling begin 2014 definitief over de streep. De first drop van de dive coaster in de Efteling wordt met 37,5 meter een stuk lager dan Sheikra (61 meter) en Krake (41 meter). Daarentegen krijgt de Efteling een aantal unieke elementen in het vervolg van de rit. De geplande thematisering maakt dat de achtbaan in de Efteling een stuk duurder uitpakt dan zijn Amerikaanse, Engelse en Duitse voorbeelden.
Er zijn op dit moment acht Dive Coasters van B&M gebouwd. In 2015 opent naast de baan in de Efteling ook een attractie van dit type in het Italiaanse Gardaland.
Attractieverloop
De wachtrij ligt tussen station en baan in. Bezoekers betreden de attractie via een opvallend stationsgebouw dat zijn uiterlijk ontleent aan de mijngebouwen in Zuid-Nederland, Duitsland en België. Eenmaal binnen volgt een wachtruimte en een voorshow, waarin het verhaal van de attractie verteld zal worden, zonder veel tekst om het internationaal aantrekkelijk te houden. De bezoeker ontmoet hier Gustave Hoogmoed, de mijnbaron. Hoogmoed vraagt bezoekers voor hem de mijn in te gaan om te zoeken naar goud. In het station stap je vervolgens op de trein. Deze bestijgt allereerst de lifthill, die tegen een schachtbok schuin naar boven klimt. Bovenop hang je even stil, recht naar beneden kijkend, gevolgd door de drop met een snelheid van 90 kilometer per uur. Je schiet door een tunnel met mist en daarna door een zogeheten Immelmann, een halve looping plus halve rol, die aan de oever van de Kanovijver staat. Vervolgens keer je via een zero-g roll terug richting Gondoletta, waar zich een helix bevindt. Via de laatste bocht, die vlak aan het plein van De Meermin ligt, keer je weer terug naar het station.
Milkshakes
De Efteling zal vanaf deze zomer milkshakes verkopen in een speciaal verkooppunt onder de schachtbok van de nieuwe attractie Baron 1898. De keuze voor milkshakes past volgens de Efteling goed bij de attractie met mijn-thema: vroeger werden mijnwerkers namelijk verplicht melk te drinken na een lange dag werken in de mijnen om stof en roet uit het lichaam te krijgen - door het loskomen van slijm. Het horecapunt met de naam 't Melkhuysje zal naast milkshakes ook pizza verkopen.